Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Apps & Software

USB poorten en CD-ROM van mijn MacBookPro van 2009 werken niet?

1.)Herinstallatie & speciale opstart gedaan. Een moederbord probleem/ hoge reparatie kosten? Hoeveel? 2.) weet iemand een truc? zodat ik toch USB apparaten kan aansluiten, bv camera, CF reader?

1 antwoord
    • +
    • 0
    • -
    Zo los je (mogelijk) problemen met het apparaat op:

    1. Verzeker je ervan dat de verbinding beveiligd is.
    Verwijder het defecte apparaat uit de USB-poort en sluit dit vervolgens opnieuw aan. Zorg dat de verbinding beveiligd is.

    2. Koppel alle USB-toebehoren los van de computer bij het oplossen van problemen.
    Begin daarna alle USB-apparaten één voor één aan te sluiten. Test elk apparaat om zeker te zijn dat alles goed werkt, en sluit pas daarna het volgende apparaat aan. Soms veroorzaken twee apparaten een conflict, waardoor ze niet samen kunnen worden gebruikt. Als dat de oorzaak van het probleem is, wordt aangeraden contact op te nemen met de fabrikant.

    3. Is dit een nieuw apparaat of een apparaat die stopte met werken?
    Vraag jezelf af of dit een nieuw apparaat is dat nog nooit eerder heeft gewerkt, dan wel een apparaat dat al een tijdje gewerkt heeft, maar dat plotseling niet meer werkt. Als het apparaat vroeger wel goed werkte, ga dan na wat er precies is veranderd juist voordat het apparaat gestopt is met werken. Heb je onlangs een ander nieuw apparaat toegevoegd? Heb je een nieuw programma geïnstalleerd? Probeer de computer te herstellen in de toestand van vóór het ogenblik waarop het apparaat gestopt is met werken. Functioneert het apparaat nu weer naar behoren, dan is er een compatibiliteitsprobleem tussen het apparaat en het onderdeel dat je hebt toegevoegd.

    4. Controleer de Systeem profiler.
    Open System Profiler in de deelmap Utilities van de hoofdmap Applications. Selecteer USB in de kolom Contents aan de linkerkant, onder de kop Hardware; in het rechterdeelvenster verschijnen alle USB-apparaten die door de computer worden herkend. Ook al worden de apparaten mogelijk niet met de correcte naam geïdentificeerd, de lijst moet het juiste aantal apparaten bevatten.
    - Als het apparaat wordt weergegeven in System Profiler, ook al functioneert dit niet naar behoren, dan wordt het probleem doorgaans veroorzaakt door de software. Je kan het probleem dan het best oplossen door de stuurprogramma's bij te werken, een nieuwe gebruiker te maken of de systeemsoftware opnieuw te installeren.
    - Wordt het apparaat niet weergegeven in System Profiler, dan wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door de hardware: het apparaat of de USB-poort functioneert niet meer naar behoren. Ga in dit geval door met het volgende item in deze lijst. Controleer voor elk van de volgende items of het apparaat in het venster System Profiler wordt weergegeven. Druk op Command-R om de lijst te vernieuwen.

    5. De USB poort heeft niet genoeg stroom.
    Als het apparaat op een USB-hub of je toetsenbord is aangesloten, verbindt je dit rechtstreeks met één van de USB-poorten op de computer. Werkt het apparaat nu wel goed, dan wordt het probleem veroorzaakt door het apparaat waarop dit eerder was aangesloten. Mogelijk heeft het apparaat meer stroom nodig dan de poort kan leveren.

    6. Niet alle USB poorten op de computer zijn werkzaam.
    Controleer het apparaat in alle USB-poorten op de computer. Test elke poort met een USB-apparaat dat goed werkt. Het kan zijn dat een poort van de computer niet meer werkt, terwijl de andere poorten wel nog werken. In dat geval moet je de computer mogelijk laten nakijken.

    7. Heeft het apparaat een stroom kabel?
    Heeft het defecte toestel een netsnoer? Zo ja, ontkoppel dan het netsnoer en sluit dit vervolgens weer aan. Sluit het netsnoer altijd aan op een stopcontact dat goed werkt (je kan dat controleren door een lamp of klok op het stopcontact aan te sluiten).

    8. Controleer of het apparaat juist is gekoppeld:
    1. Open Hard Disk > Applications > Utilities > Disk Utility.
    2. Markeer de gewenste apparaatnaam. Als het apparaat wordt weergegeven met Mount, klikt je hierop om dit te veranderen in Unmount
    .
    O,ja, de reparatie kosten aan een moederbord kunnen vooral bij een Apple mac hoog uitpakken, informeer daarom altijd eerst naar het tarief wat reparatie kosten betreft, (misschien is de aanschaf van een nieuwe Mac een betere optie), voordat je akkoord gaat met eventuele reparatie, dan weet je gelijk waar je aan toe bent, niets is zo vervelend achteraf te worden geconfronteerd met hoge reparatiekosten. Die misschien wel de helft van een nieuwe Mac bedragen.

Beantwoord deze vraag