Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Apps & Software

Computer blijft regelmatig hangen?

De situatie: HP Elitebook 8760w (Core i7 met 4GB RAM) met Windows 7 Professional SP1. Laptop in docking station (incidenteel los), verbonden met bedrijfsnetwerk. Als ik aan het werk ben zijn standaard de volgende programma's actief: 1. WAMP server 2. Netbeans 3. MySQL Workbench 4. Firefox 5. Thunderbird Andere programma's als Notepad++, WinSCP, LibreOffice e.d. zijn ook regelmatig actief maar niet continu. Dit moet m.i. geen probleem zijn voor een apparaat als de Elitebook. Nu heb ik er sinds een maand, twee maanden regelmatig last van dat het systeem even "hangt", d.w.z. er wordt niet gereageerd op wat voor input (toetsenbord/muis) dan ook. Soms voor 5 tellen, soms voor 20 tellen en vervolgens reageert alles weer zoals het hoort. Incidenteel (zojuist) rest er niets anders meer dan de laptop met de power knop uit te schakelen en weer op te starten. Het probleem trad voor het eerst op toen ik Folding@Home draaide. Dit heb ik gedurende een maandje geïnstalleerd gehad, maar de koeling moest me iets te hard werken naar mijn zin. Ik heb toen F@H verwijderd, en gelijk ook wat bloatware van HP opgeruimd. Het probleem doet zich ongeveer sindsdien voor. De vraag is dan natuurlijk: waar kan dit aan liggen en hoe los ik het op. Ik heb al scans gedraaid met Avast!, Malwarebytes, Spybot en eerder al met Security Essentials. Geen van allen had resultaat. Malware lijkt dus niet voor de hand te liggen (al sluit ik het niet helemaal uit). Ik vermoed dat ik bij het verwijderen van de bloatware van HP iets te rigoureus ben geweest. Is er een manier om hier iets van een diagnose voor te draaien en eventueel weer aan de juiste software te komen?

4 antwoorden
    • +
    • 0
    • -
    Wellicht biedt onderstaand artikel een oplossing:

    http://computertotaal.nl/smartphone/workshop-bloatware-verwijderen-23332
    • +
    • 0
    • -
    Bedankt, maar dat is niet de oplossing. De bloatware *IS* al verwijderd zoals ik schreef.
    • +
    • 0
    • -
    Heb je al gedacht aan defragmenteren?
    • +
    • 0
    • -
    Defragmenteren staat als taak ingesteld voor iedere week – geen issue.

    Ik heb overigens vanmorgen eens RAMback geïnstalleerd voor Firefox. Gezien mijn werk kan dat misschien ook helpen…

Beantwoord deze vraag