Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Ook Facebook en Google komen met verkorte url's

None
Vooral bij Twittergebruikers zijn verkorte url's populair voor het snel linken naar langere berichten of foto's. Nu storten zowel Google als Facebook zich óók in de verkorte url's.Sites als Bit.ly en TinyUrl, waar je een lange url kunt laten inkorten zodat je bijvoorbeeld meer ruimte hebt in een Twitterbericht, bestaan al een tijdje - tot veler tevredenheid. Bit.ly laat het er echter niet bij zitten...

Bij Facebook gaat het om het afkosten van links in de mobiele versie van de site, waarbij Fb.me gebruikt wordt; bij Google zijn de verkorte url's te herkennen aan goo.gl. Op dit moment is de afkortdienst van Google alleen beschikbaar binnen de toolbar en binnen Feedburner, dus nog niet als stand-alone dienst.

Bit.ly heeft inmiddels aangekondigd met een betaalde Pro-dienst te komen. Daarbij kunnen bedrijven op maat gesneden verkorte url's krijgen. Voor een krant als de New York Times is dat bijvoorbeeld nyti.ms. Omdat bij gewone verkorte url's niet te zien is wat voor bericht er precies achter zit (probeert u http://bit.ly/fm3Dd maar eens), worden deze verkorte url's steeds vaker gebruikt door spammers en malware-verspreiders. De verkorte url's die Bit.ly nu als maatwerk aanbiedt, moeten ervoor zorgen dat het publiek weet dat het om betrouwbare url's gaat.

AOL, Bing, MSN, the New York Times, TechCrunch en de Wall Street Journal hebben zich inmiddels al voor de nieuwe dienst van Bit.ly aangemeld.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie