Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Dit verandert er op Facebook vanaf 1 januari 2015

None
Vanaf begin volgend jaar gelden er duidelijke voorwaarden voor het gebruik van Facebook. Wat betekenen de wijzigingen vanaf 1 januari 2015 eigenlijk voor jou? PCM zet ze op een rij.

Lees ook: Facebook stelt wijzigen van privacyregels uit


Vanaf 1 januari 2015 gaan de nieuwe voorwaarden voor het gebruik van Facebook in. Dat betekent voor jou als Facebookgebruiker onder meer dat je extra advertenties te zien krijgt, die zijn gebasseerd op het gebruik van je apps, maar ook dat jouw profielfoto mag worden gebruikt door adverteerders die Facebook gebruiken om jou en anderen van advertenties te voorzien.

Jouw profielfoto kan ook worden gebruikt om status-updates te sponsoren. Als jij bijvoorbeeld op je timeline aangeeft dat je in de McDonalds zit, mag McDonalds - als zij adverteren op Facebook - jouw status gebruiken om die update extra zichtbaar te maken bij je vrienden.


Gegevens verkopen

Door akkoord te gaan met de voorwaarden van Facebook - let op: dit geldt niet vanaf 1 januari 2015, maar nu al - dan mag Facebook al je geposte berichen zelf lezen en gebruiken voor commerciële doeleinden. Er wordt dus vermeld wat Facebook allemaal met je berichten mag doen, zoals alle inhoud gebruiken (dus ook je foto's en video's).

Die inhoud mag Facebook overigens ook delen met andere aan Facebook gelieerde ondernemingen, zoals adverteerders. Dat mag zelfs tegen een prijs: Facebook mag dus geld vragen aan andere bedrijven om jouw foto's, video's en teksten aan hen te verkopen.

Niets nieuws

Een aantal weken geleden bestond wat ophef omtrent de voorwaarden van Facebook, maar wat veel mensen vergeten is dat deze voorwaarden helemaal niet nieuw zijn. Ze bestaan al een paar jaar, maar omdat Facebook de manier waarop de voorwaarden zijn opgesteld, heeft veranderd (of eigenlijk duidelijker heeft gemaakt), is het opeens voor meer mensen te begrijpen. Er is immers minder zakelijke taal gebruikt bij het opstellen van de voorwaarden van 1 januari 2015.

Alle voorwaarden van Facebook kun je hier lezen.

 

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: voorwaarden facebook, time line

Nieuws headlines

Laatste reactie