Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Zo zet je Avast for Business op

Op het werk wil je goed beschermd zijn tegen malware. Er zijn veel betaalde oplossingen, maar voor het mkb wil je vaak toch iets eenvoudigs en goedkoop. Avast for Business biedt uitkomst.

Aan de slag

Het Tsjechische antivirusbedrijf bekend van zijn gratis software biedt namelijk ook gratis software voor zakelijke gebruikers aan. Je krijgt dan de mogelijkheid om pc’s en Macs te beveiligen en kunt deze beheren met een centrale console waarop je beveiligingsincidenten kunt inzien en scans kunt starten. Natuurlijk heeft de gratis versie niet alle functies van de betaalde, zo is het onmogelijk om servers te beveiligen. Je meldt je aan bij Avast for Business via de website. Maak hier een account aan en log in. Eenmaal aangemeld kom je op de hoofdpagina van de zakelijke Avast. Om nu een apparaat toe te voegen en via de console in de gaten te houden, klik je op Add New Device. Vervolgens kies je voor Windows of macOS. Bij Advanced settings kun je bovendien kiezen tussen een online- of offline-installer. Klik op Download om het programma binnen te halen. Bovenaan kun je er ook voor kiezen om een downloadlinkje naar je collega’s te mailen, door op de knop Send download link via email te klikken.

Je kunt kiezen tussen een online- en offline-installatiebestand of je kunt een linkje mailen naar je collega.

Installatie & configuratie

Eenmaal gedownload, voer je het bestand uit waarna de installatie wordt gestart. Je kunt eventueel op Aanpassen klikken om bepaalde onderdelen niet mee te installeren en om het installatiepad te wijzigen. Klik op Installeren om de installatie te starten en wacht even totdat dat proces voltooid is. De installatie vindt daarna plaats op de achtergrond. Je vindt nu rechtsonder het pictogram van Avast en kunt daar na enige tijd op klikken om het hoofdvenster te openen, maar daar hoef je dus eigenlijk niet te komen.

De installatie is met een druk op de knop gestart, maar als je op Aanpassen klikt kun je nog het een en ander configureren. 

Console

Eenmaal terug in de console is het mogelijk om naar Network / Devices te gaan om de apparaten in te zien waarop Avast is geïnstalleerd. Het is nodig handmatig een apparaat te activeren. Klik dus op Activate / Activate bij een apparaat. Daarna kun je op de knop Create a task klikken om voor dat apparaat een taak te starten. Je hebt de keuze uit het scannen van een apparaat, het sturen van een bericht naar een collega, het bijwerken van Avast of het uitzetten of herstarten van de pc, bijvoorbeeld handig na het installeren van belangrijke updates. Enig minpunt is dat niets ingepland of herhaald kan worden: dat is een premiumfunctie. Wel handig zijn notificaties, die standaard via e-mail verstuurd worden, wat natuurlijk onmisbaar is in een zakelijke omgeving met tientallen pc’s.

Vanuit de console kun je niet alleen een scan starten, maar bijvoorbeeld ook een bericht versturen of de pc uitzetten of opnieuw opstarten.

Geschreven door: Jochem de Goede op

Category: Workshop, Software

Tags: gratis, Avast, Antivirus, Zakelijk

Nieuws headlines

Laatste reactie