Meer bezoek genereren

Na lang zwoegen heb je eindelijk een mooie website online staan. Je hebt een vast bezoekers, maar het lukt je niet om het aantal te verhogen. Dan wordt het hoog tijd om eens te denken aan zoekmachine-optimalisatie.

Als je de vakbladen voor internet doorleest, kom je regelmatig de term seo tegen. Seo is de afkorting van search engine optimalisations, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Voordat we allerlei ingewikkelde theorieën presenteren of het grote geheim van Google proberen te achterhalen, is het handig om te weten hoe zoekmachine-optimalisatie nu eigenlijk in elkaar steekt. We gaan uit van Google, omdat elke site-eigenaar sterk afhankelijk is van de vindbaarheid op deze dominerende zoekmachine. Google analyseert grondig alle content op internet en probeert aan de hand van allerlei factoren te achterhalen waar deze content over gaat en welke waarde hieraan moet worden gekoppeld. Wil je dat jouw site wordt gevonden op bepaalde zoekwoorden, dan zul je de pagina op basis van deze woorden moeten optimaliseren. Denk hierbij aan het laten terugkomen van de zoekwoorden in het internetadres, in de kop van de pagina, in de content van de pagina, maar ook in de zogenaamde metasectie van de pagina. Eenvoudig gezegd is een pagina dan ook te verdelen in een aantal onderdelen: internetadres, content, metasectie (het onderdeel waar zaken worden gedefinieerd die niet direct op de pagina zichtbaar zijn, maar gebruikt worden door zoekmachines om een juiste werking te garanderen), ankerteksten (linkteksten ofwel tekstlinks genoemd) en titelkoppen. Belangrijk is daarbij wel dat er een juiste balans gevonden moet worden in het gebruik van deze voor jou belangrijke woorden. Het is natuurlijk niet de bedoeling om te boek te staan als spammer.

Acties

Om zoekmachine-optimalisatie te laten slagen, is het verstandig een aantal stappen te ondernemen. Stel je zelf de vraag op welke zoekwoorden je nu eigenlijk gevonden wilt worden. Met welke concurrenten zul je de strijd aan moeten gaan? De website staat dan wel online te pronken, maar is de structuur zo opgezet dat de zoekwoorden ook daadwerkelijk hierin geoptimaliseerd terugkomen? Hoe genereer je content en belangrijker nog, welke strategie ga je toepassen om deze content geoptimaliseerd te plaatsen?

Bovenstaande stappen zijn essentieel om goed voorbereid een optimalisatieslag te kunnen slaan. Deze theorie zal in de praktijk niet zo eenvoudig toe te passen zijn. Het zal flink wat uren kosten om de juiste zoekwoorden te vinden om jouw eigen site te laten stijgen in bezoekersaantallen en een hoge positie binnen de Google-zoekmachine op te eisen.

Zoekwoorden selecteren

In feite kan elk woord een zoekwoord zijn. Waar het echter om gaat, is dat je jouw site zo gaat inrichten dat ie gevonden wordt op bepaalde zoekwoorden die verkeer en rendement gaan opleveren. Met behulp van zoekwoorden tracht je bezoekers door te sturen naar diepere of andere lagen van de site. Belangrijk is om je af te vragen waar nu de kern ligt van de site. Op welk gebied wil je autoriteit claimen en onderscheid maken ten opzichte van de concurrentie? Met andere woorden: welke zoekwoorden zijn relevant om hoog te eindigen en als autoriteit naar voren te komen? Er zijn verschillende hulpprogramma’s voorhanden, waaronder die van Google zelf, waarmee zoekwoorden gevonden kunnen worden die bepalend kunnen zijn voor een hoge positie voor jouw site. Dergelijke programma’s, zoals Googles Hulpprogramma voor Zoekwoorden, dat onderdeel is van Google Adwords, geven inzage in zoekwoordsuggesties, maar ook in het zoekvolume in een bepaalde periode. Naast het gratis Google Hulpprogramma zijn er diverse programma’s die soortgelijke resultaten leveren, al dan niet gratis. Het grootste deel is echter gebaseerd op de database van Yahoo en daarmee wordt in Nederland niet of nauwelijks gewerkt.

Er is onderscheid te maken op de impact van de zoekwoorden op korte en lange termijn. Over het algemeen ligt de focus bij de site-eigenaren op het snel willen scoren op hoge zoekvolumes op korte termijn. Maar er is ook wat voor te zeggen om ook die zoekwoorden af te dekken die op de lange termijn eenzelfde, wellicht hoger rendement opleveren. Het is dan ook niet meer dan logisch te concluderen dat zowel zoekwoorden voor de korte als de lange termijn belangrijk zijn voor het totale rendement. Het een hoeft het ander immers niet uit te sluiten. Sterker nog: beide opties benutten, zal in de praktijk betekenen dat ze elkaar versterken.

Relevante backlinks

Naast het optimaliseren van de eigen content, pagina’s en site, is het van belang te zorgen voor verwijzingen naar jouw site vanaf andere sites. Zulke links die verwijzen naar jouw site worden ook wel backlinks genoemd en spelen een essentiële rol in het omhoog drijven van de eigen positie binnen de zoekmachine. Door in contact te komen met derden die zich het liefst in een relevant of gelijk segment bewegen en door te zorgen voor onderscheidende en unieke content, word de site interessant genoeg om derden moeite te laten doen om er een link vanaf een locatie naar te plaatsen. Nu is het zo dat de ene verwijzing meer gewicht heeft dan de ander. Je kunt je voorstellen dat een verwijzing vanaf een topdomein van grotere betekenis kan zijn dan vanaf een site met betrekkelijk weinig impact. Wanneer de verwijzing ook nog eens bestaat uit de gewenste zoekwoorden in combinatie met een passende ankertekst, worden we helemaal blij. Ankerteksten zijn een belangrijke seo-factor. Met behulp van ankerteksten (tekstlink of afbeelding) worden verwijzingen (links) naar andere pagina’s beter vindbaar en waardevol, mits er ook een geoptimaliseerde ankertekst (zoekwoord) wordt gebruikt.

Het aantal verwijzingen kan nooit genoeg zijn. Gewenst is om het aantal verwijzingen verdeeld te krijgen over meerdere domeinen, liefst nog vanaf verschillende ip-nummers. Veel verwijzingen vanaf een enkele ip-nummer kan duiden op een manipulatie, weliswaar mogelijk vanaf enkele domeinen, maar die kunnen weer als zogeheten linkfarm worden gezien en dat is nadelig voor de vindbaarheid van jouw site. Soms hebben mensen meerdere websites die gehost worden op hetzelfde ip-adres. Het is verleidelijk om jouw sites dan naar elkaar te laten verwijzen, om zo de pagerank positief te beïnvloeden. Het effect van deze acties kan nadelig uitpakken.

Overigens verhogen ook andere soort verwijzingen de populariteit van de eigen site. Zo telt het aantal vermeldingen van de complete domeinnaam van de eigen site mee, maar ook het aantal vermeldingen van de bedrijfsnaam. De verwachting is overigens dat het noemen van de bedrijfsnaam, merk of productnaam ook op de grote socialmediasites een steeds grotere invloed gaat krijgen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten