Xbox Live Music

Er is een nieuwe revolutie aan de gang in muziekland. De CD moest ooit plaatsmaken voor mp3. Nu verdwijnt het digitale geluidsbestand ten gunste van streaming muziek. Spotify was de wegbereider. Inmiddels zijn er veel meer aanbieders. Welke presteert het best?

De muziekdienst van Microsoft is alleen te gebruiken op de Xbox 360 en Windows (Phone) 8-apparaten. Er zijn dus geen apps voor Android, iPhone of iPad verkrijgbaar. Xbox Live Music is dus niet voor iedereen. De Windows 8-app ziet er gelikt uit met de bekende tegels. De bediening op Windows-tablet of -laptop is prima in orde.

Het muziekaanbod zou met een beloofde 30 miljoen tracks prima moeten zijn, maar we waren onaangenaam verrast: muziek die we bij alle andere diensten vonden, kwamen we hier niet tegen. Of liever gezegd: we kregen slechts fragmenten van 30 seconden te horen. Dat gold onder meer voor On my way van Giovanca en Let her go van Passenger. We vragen ons af of zulke 30-secondenfragmenten door Microsoft zijn meegeteld in het totaal van 30 miljoen beschikbare tracks.

Xbox Live Music is aantrekkelijk omdat je de dienst gratis mag gebruiken op Windows 8-systemen. Er zitten dan wel advertenties in. De betaalde versie biedt meer mogelijkheden, zoals het offline beluisteren van tracks. Ook kun je dan de Windows Phone 8-app gebruiken en je kunt de muziek beluisteren op de Xbox 360. Voor de laatste optie moet je ook een Xbox Live Gold-abonnement nodig à 40 euro per jaar, waarmee het toch nog prijzig wordt

De geluidskwaliteit is in orde. Bij het streamen van muziek gaat het om 192-kbps wma-bestanden. Voor offline gebruik kun je 256 kbps wma-bestanden downloaden. Daar zullen alleen de echte audiofreaks over klagen.

Category: Review, Streaming media

Tags: Streaming Audio