XBMC

Gedownloade video's kijken in de huiskamer is populair. Een computer met daarop Windows Media Center is hiervoor prima geschikt, maar er zijn ook alternatieve mediacenterprogramma's. Vandaag bekijken we XBMC.

Gratis opensourcesoftware voor uw mediacenter: XBMC is er zowel voor Windows, Mac OS als Linux. Het betreft een doorontwikkeling van de originele software voor de Xbox van Microsoft (de afkorting staat voor Xbox Media Center). De software biedt grofweg dezelfde mogelijkheden als Windows Media Center, met één uitzondering: er is geen ondersteuning voor televisiekijken en opnemen. Daar wordt wel aan gewerkt, maar het zal nog even duren voordat dit onderdeel af is. De standaardfuncties die XBMC nu biedt, zijn vergelijkbaar met een mediaspeler. De software biedt een uitstekende ondersteuning voor een veelheid aan audio- en videoformaten. U hoeft geen aparte codecs te installeren. Afspelen van een dvd-schijfje werkt goed, maar blu-ray wordt niet ondersteund. Iso-bestanden van een dvd op de harde schijf worden ook prima herkend en gespeeld. Voor deze mediasoftware zijn veel skins te vinden. In de nieuwste versie zorgt de skin Confluence voor de vormgeving, maar u kunt ook een alternatief kiezen. De één is nog gelikter dan de ander. Veel skins tonen bij films een korte beschrijving en laten op de achtergrond een soort filmposter zien.

Ook bij muziek ziet u foto's van artiesten bij het bladeren door de muziekcatalogus. Deze informatie haalt de software automatisch van internet, mits de bestandsnaam of metadata van uw mp3- of filmbestanden voldoende informatie bevat. XBMC kan uitstekend worden gebruikt om videofilms via uw netwerk te streamen naar de huiskamer-pc. De software is goed met uw afstandsbediening te bedienen. Er zijn veel plugins beschikbaar voor XBMC, onder andere om filmtrailers te bekijken, rss-feeds te lezen en om radiozenders te beluisteren. Voor problemen of vragen bij het gebruik van XMBC staat er een uitgebreid forum tot uw beschikking, waar ontwikkelaars en gebruikers vragen beantwoorden.

• veel plugins
  • goed te bedienen met afstandsbediening
  • geen televisie kijken