Windows Media Player 12

Wie filmpjes en muziek op zijn of haar computer bewaart, heeft ook een goede mediaspeler nodig. Je wilt tenslotte ieder audio- en videoformaat soepel afspelen, zonder gezeur met videocodecs, ondertiteling en audiosporen. Welke mediaspeler kan je het beste kiezen?

Windows Media Player zit standaard in iedere Windows-versie, waardoor het vanzelfsprekend een zeer populaire mediaspeler is. Windows 7 en 8 zijn uitgerust met alweer de twaalfde versie van dit programma. Hoewel Microsoft de codec-ondersteuning de afgelopen jaren heeft verbeterd, moeten film- en muziekliefhebbers nog altijd veel concessies doen. Voor mkv-, flac-, flv- en ape-bestanden geeft het programma bijvoorbeeld niet thuis. Opvallend is verder dat de mediaspeler geen dts-geluidsporen afspeelt of srt-ondertitels weergeeft. Alle compatibiliteitsproblemen zijn gelukkig simpel op te lossen door een codecpack te installeren, zoals K-Lite of Shark007. Met toevoeging van externe codecs is Windows Media Player een vrij compleet mediaprogramma. Zo is er een overzichtelijke mediabibliotheek waarin je alle films, muziek en tv-opnamen kunt organiseren. Leuke liedjes brand je desgewenst op een schijf en originele audio-cd’s rip je gemakkelijk naar de mediabibliotheek. Een groot pluspunt is dat het programma moeiteloos de functie vervult van dlna-server en -client. Dit houdt in dat andere clients in het netwerk bestanden uit de Windows Media Player-bibliotheek kunnen afspelen. Op die manier stream je vanuit het Windows-programma films en muziek naar bijvoorbeeld een geschikte televisie of receiver. Een andere interessante optie is dat de software ook hardwareversnelling via dxva ondersteunt.

7,0

dlna-ondersteuning

uitgebreide mediabibliotheek