'Dief betrapt door webcam'. Dat nieuws haalde onlangs alle kranten. Met een webcam aan de pc kunt u doorlopend video-opnamen maken – ideaal om uw huis of kantoor te beveiligen. We kijken naar Webcam Monitor 4.15 van Deskshare, Surveillance-software voor uw web- en ip-cam.

Als een programma meerdere camera's kan afhandelen, dan is het prettig als die ook simultaan getoond worden. Helaas lukt dat niet met de standaard WebCam Monitor. De Pro-versie van het programma kan wél vier camera's simultaan monitoren, maar kost 190 dollar. De gewone versie kost 70 dollar en kan overweg met maximaal 4 webcams en 32 netwerkcamera's, maar dus slechts één tegelijkertijd monitoren. De bewegingsdetectie is erg beperkt, maar het programma heeft wel alle mogelijkheden om beweging of lawaai (geluid) te signaleren, onder andere via e-mail en ftp. Na het signaleren van beweging kan het ook een programma starten of een geluid afspelen. Verder kan het beelden van camera's vastleggen op de harde schijf. Dat kan na bewegingsdetectie of met een instelbaar interval.
Om beelden op afstand te bekijken, kan het programma streaming audio en video verzorgen. Verder kan het beeld uploaden naar een ftp-server, maar een ingebouwde webserver ontbreekt. Wie al een eigen webserver heeft, kan de videobeelden bekijken door ze telkens naar de webserver te ftp-en.

• Uitgebreide signaleringsfuncties

• beperkte bewegingsdetectie

• slechts één camera monitoren in de gewone versie

Hoewel de bewegingsdetectie erg beperkt is, heeft Webcam Monitor wel alle mogelijkheden om beweging te signaleren. En dat is ook wat waard.

<td >Downloadversie beschikbaar<td >ja<td >Demoversie beschikbaar<td >ja<td >Besturingssysteem<td >Windows VistaWindows XP<td >Pan Tilt Zoom controle<td >ja<td >Maximum aantal camera's<td >4 webcams 32 ipcams<td >Usb-camera ondersteuning<td >ja<td >Netwerk-camera ondersteuning<td >ja<td >Signalering<td >e-mailftp<td >Bewegingsdetectie - aantal zones<td >1<td >Instelbare gevoeligheid<td >ja<td >Visueel instellen gevoeligheid<td >nee<td >Bitmap masker<td >ja<td >Opnamen voor beweging<td >nee<td >Audio-detectie<td >ja<td >Scheduler<td >ja<td >Getimede interval opnamen<td >ja<td >Monitoring op afstand<td >ja

8,0

...