'Dief betrapt door webcam'. Dat nieuws haalde onlangs alle kranten. Met een webcam aan de pc kunt u doorlopend video-opnamen maken – ideaal om uw huis of kantoor te beveiligen. We kijken naar Watcher 2.32, Surveillance-software voor uw web-cam.

Watcher houdt maximaal één camera in de gaten. Die camera moet dan wel een webcam zijn want met netwerkcamera's kan Watcher niet overweg. Het programma toont het camerabeeld in een venster dat afwijkt van de standaard Windows-vormgeving. Ook de userinterface wijkt af waardoor het soms even zoeken is naar knoppen. Maar wie eenmaal aan de interface gewend is, treft een aardig programma aan. Fraai is dat het hoofdscherm weinig bedieningsknoppen heeft, alleen knoppen om opnamen, videomonitoring, geluidsmonitoring en het broadcasten van het beeld (naar de Viewer op afstand) aan en uit te zetten.
Het programma laat zich ook als Service installeren onder Windows. Hiermee start het programma onmerkbaar en onzichtbaar op bij het starten van Windows. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een anti-virusprogramma waarschuwt voor de software. Met de Viewer kun je ongemerkt op afstand de webcambeelden bekijken. Fraai is dat het programma ook doorlopend kan publiceren naar de ingebouwde webserver. Ten behoeve van de bewegingsdetectie kun je in Watcher een masker instellen. Door het aanklikken van vakjes detecteert Watcher beweging in zo'n vakje niet. Zo'n masker is ideaal om bijvoorbeeld ramen af te dekken en alleen beweging in de ruimte te detecteren.

• eenvoudige interface

• als service te starten

• ondersteunt slechts 1 camera

• gevoeligheid bewegingsdetectie niet visueel instelbaar

Hoewel Watcher zeker leuke features heeft en niet duur is, is het programma toch wel aan de beperkte kant.

<td >Downloadversie beschikbaar<td >ja<td >Demoversie beschikbaar<td >ja<td >Besturingssysteem<td >Windows VistaWindows XP<td >Pan Tilt Zoom controle<td >-<td >Maximum aantal camera's<td >1<td >Usb-camera ondersteuning<td >ja<td >Netwerk-camera ondersteuning<td >nee<td >Signalering<td >e-mailftp<td >Bewegingsdetectie - aantal zones<td >64<td >Instelbare gevoeligheid<td >ja<td >Visueel instellen gevoeligheid<td >nee<td >Bitmap masker<td >nee<td >Opnamen voor beweging<td >ja<td >Audio-detectie<td >ja<td >Scheduler<td >nee<td >Getimede interval opnamen<td >nee<td >Monitoring op afstand<td >ja

6,0

...