VLC Media Player 2.0.5

Als je muziek afspeelt met je pc doe je dat waarschijnlijk met de voorgeïnstalleerde Media Player van Windows. Een programma als VLC Media Player kan in sommige situaties echter een betere keus zijn.

VLC is al jaren een vaste waarde in mediaspelerland. Het programma is vooral succesvol omdat het zoveel bestandsformaten afspeelt. Je kent het wel: je hebt een film gedownload, je chips gepakt, de kat van de bank gejaagd… en dan blijkt dat je mediaspeler het obscure bestandsformaat van de film niet ondersteunt. Dat zal je met de VLC-speler niet zo snel hebben, het programma heeft een groot aantal codecs standaard opgenomen. Bovendien kan je tijdens de installatie ervoor kiezen bepaalde codecs wel of niet te installeren. Verder ondersteunt de VLC-speler ook het afspelen van dvd's en daar heeft Microsoft altijd een moeizame verhouding mee gehad. Op zichzelf is dergelijke functionaliteit in het huidige video-on-demandtijdperk minder relevant, maar het is natuurlijk mooi dat 't met VLC wel kan.

Dit zijn niet de enige pluspunten van de VLC-speler. Het programma is erg veelzijdig en heeft ook functies waar je misschien niet direct aan denkt. Zo kan je een snapshot maken van een bepaalde scene in een film. Je kunt het afspelen versnellen of juist vertragen, wat handig kan zijn wanneer je moeite hebt de film te volgen of juist snel iets wilt terugzien. Wanneer je een videocamera of voicerecorder aan je pc koppelt, kan je de bestanden direct in VLC laten afspelen Je kunt het beeld bijsnijden tot zo'n beetje ieder formaat en zelfs de beeldverhouding aanpassen. De VLC-speler heeft verder ook de mogelijkheid muziek of film te streamen. Content die je op je pc hebt staan kan je afspelen en doorzenden naar het ip-adres van andere VLC-gebruikers. Je kunt zelfs via podcast nieuws bekijken van buitenlandse zenders Al Jazeera, CNN of Fox News. In feite kan de VLC-speler dus functioneren als een soort mediahub.

Twoflower

Hoewel de VLC-speler al meer dan tien jaar bestaat is er pas in de zomer van vorig jaar een 2.0-versie gelanceerd. In die laatste versie – codenaam: Twoflower – is een aantal aanpassingen gedaan die ook de toekomst van de VLC Media Player moeten verzekeren. Zo is gewerkt aan de mogelijkheid bluray af te spelen. Ook is er gesleuteld aan de prestaties van het programma op apparaten met multicore-processoren of ondersteunende gpu. Het decoderen van bepaalde bestandsformaten (H.264, MPEG-4/Xvid and WebM) gaat hierdoor sneller. Of dat ook in het tijdperk van cloud computing en nieuwe mobiele apparaten voldoende gaat zijn, is maar de vraag. VLC werkt in ieder geval zelf nog aan een mobiele app voor Android en lanceerde in de zomer van 2012 een bèta.

Als muziekspeler heeft de VLC Media Player nooit zo'n populariteit gehad en de mogelijkheden zijn ook niet zo uitgebreid als van programma's die meer op muziek zijn toegelegd. Een sociaal element, zoals bij Spotify, is er bijvoorbeeld niet. Wel kan je afspeellijsten samenstellen en is er een automatische koppeling met radiostations. Het gaat dan wel om buitenlandse zenders. Ook kan je spelen met de visuele weergave en kan je de muziekspeler als achtergrond van je pc instellen. Al met al een prima, basic muziekspeler die niet onder doet voor de Windows Media Player.

VLC media player is dus nog altijd een erg goed alternatief voor de standaard Media Player op je desktop. De kracht van de speler is het grote aantal bestandsformaten die de speler afspeelt, maar het programma heeft heel wat meer te bieden dan dat.

9,0

speelt veel bestandsformaten af

ondersteunt streaming video