Met de nieuwe versie van Corel VideoStudio kun je nu ook animaties maken, time lapse toepassen en exporteren naar 3D anaglyf of side-by-side. De belangrijkste vernieuwing is echter de mogelijkheid om de overlay-tracks op de tijdlijn volledig te kunnen gebruiken tijdens de montage.

Erg prettig zijn de wijzigingen die Corel heeft aangebracht in de werkomgeving. Hierdoor wordt het mogelijk om de drie hoofdvensters te docken op een andere plek, bijvoorbeeld op een tweede monitor. Heb je de lay-out aan jouw wensen aangepast dan kun je deze opslaan in een preset. Helaas zijn alleen de drie hoofdvensters te positioneren en niet alle pop-upvensters.

De bibliotheek, waar alle mediabestanden staan, is vernieuwd. Je mag nu zelf mappen maken om je mediabestanden te ordenen en er zijn filters aangebracht, waardoor je snel alleen foto’s, video’s of muziekbestanden kunt tonen. Deze vernieuwing was hard nodig, omdat VideoStudio op geen enkele andere wijze aangeeft welke bestanden je actief gebruikt in de montage.

Als je een dv-camera of webcam aansluit op je computer, kun je met de functie stopmotion nu zelf bepalen hoeveel tijd er tussen de opgenomen beelden zit. Met de functie kun je bijvoorbeeld een groeiende plant opnemen, zonder dat je schijf na een paar uur volloopt. Voer je stopmotion handmatig uit dan zijn er ook animaties mee te maken, door frame voor frame op te nemen. De afzonderlijke frames worden als een slideshow opgeslagen, waarna je ze kunt bewerken.

Heb je al eerder bijvoorbeeld een zonsondergang gefotografeerd of gefilmd met een regelmatig tijdsinterval, dan biedt time lapse uitkomst. Hiermee is de totale tijd te verkorten en kun je automatisch een x aantal frames per seconde laten verwijderen, waardoor je een versnelde registratie van het geheel krijgt. Zowel stopmotion als time lapse zijn makkelijk in gebruik en geven je een hoop creatieve vrijheid.

Een van de betere vernieuwingen is dat je nu de extra overlay-tracks kunt inzetten als volwaardige videotracks. Het is mogelijk om titels op deze tracks te gebruiken en je kunt nu overgangen plaatsen aan het begin en einde van elke clip op de overlay-tracks. Jammer is dat Corel geen verbeteringen heeft aangebracht in de wijze waarop je clips inkort op de tijdlijn. Je kunt dit doen met de muis, maar het beeld loopt niet mee met de trimactie zodat je nooit weet wat je doet. Het inkorten van clips kun je dan ook het beste doen met het previewvenster.

De prestaties bij het afspelen van avchd-video in een resolutie van 1920x1080 zijn uitstekend zolang je op één track werkt. Er wordt goed gebruik gemaakt van Cuda en de processorbelasting is zeer laag. Net zoals in de vorige versie verandert dat als je met twee tracks gaat werken. Dan wordt de gpu niet meer aangesproken en hapert het beeld zo erg, dat je Smart Proxy moet gebruiken om de bestanden eerst naar mpeg-2 te renderen.

De meest opvallende wijziging in de exportfase is de optie om naar 3D anaglyf of side-by-side formaat te exporteren. Dit werkt goed, maar alles gaat op gevoel omdat er geen previewvenster is waarmee je de 3D-diepte kunt controleren. De anaglyfbeelden kun je naderhand bekijken met de bijgeleverde 3D-bril.

De kwaliteit van de encoder is in VideoStudio altijd al goed geweest. Ook nu is dat het geval. Wel wordt het tijd voor Corel om de encoder te gaan upgraden omdat export met de h.264-codec naar een bestand alleen mogelijk is met een maximale bitrate van 16 Mbit/s.

• prettig werken met overlay-tracks

• goede eindkwaliteit

• rendering noodzakelijk bij avchd op twee tracks

• trimfunctie op tijdlijn moet beter

Voor video's van de nieuwe camera’s met 24 Mbit/s is dat te laag om een goede kwaliteit te waarborgen. Corel VideoStudio Pro X4 is desalniettemin zeker de moeite waard. Het is een prettig werkend en stabiel pakket voor de beginnende videobewerker.Downloadversie beschikbaarjaDemoversie beschikbaarjaMinimaal vereist intern geheugen (MB)1024Besturingssysteem (minimaal benodigd)Windows 7
Windows Vista
Windows XP

7,0