Who let the dog out! Woof, woof, woof! Zonder gekte: E-Tech zet een webcam op die markt die een wel héél specifieke doelgroep voor ogen heeft: hondenbezitters.

De E-Tech Toy Web Camera is een aparte verschijning. Van een afstand is niet eens te zien dat het om een webcam gaat: we zouden zweren dat het om een pluche speelgoedhondje gaat. Slechts het usb-kabeltje aan de achterkant verraadt zijn innerlijk. De lens is slim verwerkt als de hondenneus en valt niet op.

De webcam aansluiten is een fluitje van een cent met de meegeleverde software (vooralsnog niet voor Windows Vista). Naast de drivers installeert E-Tech ook gelijk een leuk spelletje mee. Bij het opstarten van de webcam valt op dat het wat moeite kost de hond precies horizontaal te zetten, zodat het beeld niet scheefstaat. Ook is de hond de groot om hem op de rand van een lcd-scherm te zetten: een vlakke beeldbuis, computerkast of bureau is dus beter geschikt. Staat de webcam eenmaal goed opgesteld dan moeten we eerlijk zijn: het beeld is beter dan we hadden verwacht.

Hoewel de Toy Web Camera het niet op kan nemen tegen dure concurrenten als Logitech en Creative voldoet de beeldkwaliteit, vooral bij voldoende licht. Even webcammen met vrienden is daardoor geen probleem. Wat we ons wel afvragen is voor wie deze webcam nu precies bedoeld is. Een zeer jong publiek? Voor dat soort mensen is de webcam wel een 'gevaarlijk' product, aangezien niet iedere internetter in een chatbox zich even respectabel gedraagt. Een andere optie is dat ouders de Toy Web Camera als geheime camera willen gebruiken om te zien wat hun kroost uitvoert; ook met dit soort situaties zijn we als PCM-redactie niet onverdeeld blij. Het lijkt ons beter goede afspraken te maken met kinderen wat wel en niet mag. Daarnaast lijkt de kans dat de webcam sneuvelt wanneer kinderen met de 'hond' gaan spelen ons nogal groot.

Blijft over: hondenliefhebbers. We dat betreft moeten we toegeven: de Toy Web Camera ziet er lief en schattig uit en doet wat het belooft.

• Schattig uiterlijk

• Redelijk goede beeldkwaliteit

• Geen geavanceerde opties (pan/tilt/zoom)

Het is ons niet geheel duidelijk voor wie de E-Tech Toy Web Camera precies bedoeld is, maar na er een dag mee gespeeld te hebben kunnen we concluderen dat het met de beeldkwaliteit wel snor zit. Voelt u zich aangetrokken tot deze webcam, dan zult u zich er (gezien de aanschafprijs) zeker geen buil aan vallen.

7,0

...