Source Filmmaker

Wat doe je als je animaties voor je game nodig hebt en vindt dat bestaande animatiesoftware niet voldoet? Dan schrijf je je eigen programma. Voor het gratis spel Team Fortress 2 maakte Valve, bekend van het game-platform Steam, een animatieprogramma, noemde dat Source Filmmaker en… maakte ook dat gratis.

Met Source Filmmaker heb je (bijna) alles in handen om zelf een hoogwaardige animatiefilm te maken, inclusief personageanimatie, lipsynchronisatie, spectaculaire camerabewegingen, explosies en andere effecten. Uiteraard kan dat met elk hoogwaardig animatieprogramma maar de ‘claim to fame’ van Filmmaker is nu juist dat het allemaal zo makkelijk is.
Nu is makkelijk bij 3D-animatie een zeer relatief begrip, want dit soort krachtige en uitgebreide software heeft altijd een fikse leercurve. Filmmaker is makkelijk in die zin dat je in realtime ziet wat je in een scène aan het doen bent. Je kunt camera’s, lichtbronnen en personages als een echte regisseur oppakken en in beweging zetten, in de beeldkwaliteit die je ook in het eindproduct vindt (wat uiteraard ook een beperking is). Hier betaalt zich de oorsprong van Filmmaker uit: de Source Game Engine. Door de verwevenheid van die twee kan je bijvoorbeeld personages bewegen als in een 3D-game en deze beweging opnemen. Meerdere van deze opnames kan je samenvoegen, zodat je zeer complexe scènes met veel personages kunt maken. De game-achtergrond van Filmmaker betekent bovendien dat je direct toegang hebt tot een groot aantal voor de game-engine gemaakte modellen en omgevingen.
Naast de feitelijke Filmmaker bevat het via Steam te downloaden pakket ontwikkeltools (SDK), waaronder Hammer voor het maken van game-maps. Als je zelf objecten wilt maken, heb je wel een afzonderlijke editor nodig, zoals de Softimage Mod Tool. Wie de tijd neemt om zich in deze toch wel complexe materie te verdiepen, kan met Source Filmmaker spectaculaire video’s maken.

Tags: source