Sony Xperia T

De Sony Xperia T is het eerste Android-toestel dat geheel zonder hulp van Ericsson is ontworpen. Heeft Sony zich goed van zijn taak gekweten?

De Xperia T heeft een gekromde achterkant, waardoor het toestel plezierig in de hand ligt. Het transparante Arc-balkje is verdwenen en de vaste aanraaktoetsen zijn vervangen door de softbuttons van Android 4.0. De behuizing is overigens gesloten: het verwisselen van de 1850 mAh-accu is er niet bij. Wij missen wat strakheid in het ontwerp; zo lijkt het scherm op het toestel te liggen en voelt het klepje waarachter de microsim en micro-sd verborgen zitten fragiel aan.
Het 4,6 inch-scherm met 1280x720-resolutie levert een scherp beeld, al valt de lichtsterkte in zonlicht wat tegen. Dankzij Sony’s eigen Bravia Engine worden videobeelden voorbeeldig scherp weergeven, maar niet alle video- en audioformaten worden ondersteund.
Bijzonder is vooral de 13 megapixel Exmor R-camerasensor, die goed is voor een uitstekende beeldkwaliteit van zowel foto’s als 1080p-video. Een vaste cameraknop maakt het mogelijk om snel foto’s te nemen. De uitgebreide cameramogelijkheden van de concurrentie (zoals burstmodus) ontbreken helaas. Wel zien we automatische scènedetectie, gezichtsherkenning, autofocus en rode-ogencorrectie. De frontcamera is prima voor chatten in 720p.
Sony gebruikt een snelle Qualcomm S4-dualcoreprocessor op 1,5 GHz, die niet of nauwelijks onderdoet voor de nu gangbare quadcoreprocessoren. Het besturingssysteem reageert dan ook razendsnel. Verder is de Xperia T uitgerust met nfc. Op dit moment wordt hij nog geleverd met Android 4.04, maar Sony belooft een update naar Android 4.1 (Jelly Bean). Het besturingssysteem zit boordevol extra software: zo is de Walkman-app terug van weggeweest en integreert deze nu met Sony Music Unlimited, waarmee je een gigantische muziekverzameling online streaming of offline beluistert. Handig is ook de manier waarop je fotoverzamelingen manipuleert met swipe- en pinchbewegingen. Foto’s met geografische informatie worden op een wereldkaart weergegeven. Zo vergeet je nooit waar een betreffende foto ook alweer gemaakt is.

Geschreven door: Ger Elskamp op

Category: Review, Smartphones

Tags: smartphones, Xperia