Er is een nieuwe revolutie aan de gang in muziekland. De CD moest ooit plaatsmaken voor mp3. Nu verdwijnt het digitale geluidsbestand ten gunste van streaming muziek. Spotify was de wegbereider. Inmiddels zijn er veel meer aanbieders. Welke presteert het best?

De muziekdienst van Sony beschikt over een bibliotheek van 15 miljoen tracks. Er is geen software voor Windows of Mac: muziek luister je in de browser. De site ziet er niet zo heel fraai uit, maar het werkt wel goed. Je kunt afspeellijsten aanmaken en eigen ‘kanalen’ samenstellen, een soort radiostations. Door aan te geven of je een track kunt waarderen, gaat zo’n station steeds beter aansluiten bij jouw voorkeuren.

Er zijn apps beschikbaar voor Android en iPhone. De Android-app is er in een smartphone- en een tablet-versie. Een speciale iPad-app ontbreekt jammer genoeg. Nu moet je het doen met een kleine iPhone-app op het grote iPad-scherm. De Android-app werkt matig. Zolang we ingelogd zijn op de website, weigert de app muziek af te spelen - zelfs als er via de website geen muziek klinkt. Dat doen de meeste andere geteste apps een stuk beter. Op de mobiele telefoon kun je tracks lokaal opslaan, zodat ze geen dataverkeer generen.

Sony heeft geen gratis variant. Wel kun je de dienst eerst een maand lang gratis uitproberen. Je moet daarvoor wel je creditcardgegevens geven. Als je het abonnement niet annuleert, wordt er daarna automatisch 9,99 euro per maand van je rekening geschreven. Er is ook een abonnement voor wie alleen wil streamen via de desktop. Daarvoor betaal je maandelijks 3,99 euro. Dat is wat voordeliger dan bij de concurrentie.

0,0

voordelig desktop-abonnement

interface is behelpen