We hebben geen idee waarom de letter S zo populair is de laatste tijd, maar ook Sony Ericsson heeft 'm achter zijn Xperia Arc geplakt. De Arc S is in elk geval net zo stijlvol als de eerste Arc, maar is hij ook net zo goed -- of beter?

Van de buitenkant zien we weinig verschil tussen de Arc en de Arc S. De gekromde behuizing zit er nog net zo stijlvol uit en ligt heerlijk tegen je oor bij het bellen. De grootste verandering zit 'm in de processor. Had de Arc nog een 1,0 GHz (singlecore)processor, de Arc S pocht met een processorsnelheid van 1,4 GHz. Leuk hoor, die extra 400 MHz, maar Sony heeft nagelaten om meteen een extra core toe te voegen. Daarmee is de Arc S aanzienlijk trager dan de concurrentie met een dualcoreprocessor, zoals de Samsung Galaxy S II en de HTC Sensation XE.

De andere 'vernieuwing' is dat je met de Arc S nu 3D-panoramafoto's kunt maken. Erg leuk; we kennen dit trucje al van Sony's Cybershot-camera's. Tegelijkertijd moeten we erbij vermelden dat de oude Arc deze 3D Sweep-optie ook beheerst na een firmwareupdate. Een unique selling point is het dus niet.

De kracht van de Arc S zit 'm vooral in zijn uiterlijk. Tussen alle Android-smartphones valt hij lekker op door zijn eigenzinnige design en zijn prettige schermformaat (4,2 inch). Ook Sony is nog niet over op super amoled, maar zolang je het scherm recht van voren bekijkt, hebben we weinig kritiek op de beeldkwaliteit. Met een resolutie van 854x480 zijn tekst en afbeeldingen lekker scherp en kunnen we behoorlijk secuur op het virtuele toetsenbord typen. Sony Ericssons eigen Android-interface vereist wat gewenning, maar zal vooral sociale netwerkfanaten aanspreken. Op de Arc S zit Gingerbread voorgeïnstalleerd, een update naar Ice Cream Sandwich staat op de planning.

Dat Sony veel ervaring heeft met camera's, zien we ook aan de cameramodule van de Arc S. De 8-megapixel back-litsensor is dezelfde die Sony aan Apple heeft gesleten voor de iPhone 4S. Foto's zijn uiterst gedetailleerd en kleurecht en de camerasoftware (met 3D Sweep en multi-pointfocus) is veelzijdiger dan die van de concurrentie. We geven Sony een extra bonuspunt voor de fysieke cameraknop. Wel is het jammer dat de Arc S niet in 1080p kan filmen; dat dit geen kwestie van de sensor is, bewijst de iPhone 4S. Vermoedelijk is de singlecoreprocessor hier niet krachtig genoeg voor. Tevens jammer is het ontbreken van een camera voor videobellen. Waarom deze aanwezig is in de goedkopere toestellen en ontbreekt op dit vlaggenschip, is ons een raadsel.

• prettig scherm

• uitstekende camera

• singlecoreprocessor

• tweede camera ontbreekt

De Arc S is een geweldig mooi toestel, maar de hardware loopt een generatie achter op de concurrentie. Gelukkig is de Arc S inmiddels zeer vriendelijk geprijsd.

BesturingssysteemGoogle AndroidSchermgrootte (inch)4.2Schermresolutie854 x 480Intern geheugen (MB)512Uitbreidbaar geheugenmicroSDHCNetwerken (GSM)quadbandNetwerken (draadloos)802.11 b/g/n
Bluetooth 2.1+EDRCamera-resolutie (megapixel)8Videoconferencingcamera (megapixel)0Aanraakgevoelig schermjaQwerty-toetsenbordneeGPS-receiverjaProcessorQualcomm MSM8255T (1,4 GHz)Afmetingen125 x 63 x 8,7 mmGewicht (grammen)117

7,0

...