Er zijn veel gebruikers die niet voor muziek betalen en deze ook niet uit illegale bron downloaden, maar er toch legaal naar luisteren, via het web. Songdrop speelt hier op in, door dit een stuk eenvoudiger en plezieriger te maken.

Om met Songdrop aan de slag te gaan moeten we ons eerst registreren. Dat is gelukkig zo gebeurd en daarna kunnen we gaan songdroppen. Het werkt als volgt: elke keer als je ergens op het web een liedje tegenkomt, klik je op de Songdrop-knop in je browser. Vervolgens wordt de pagina gescand en wordt het liedje opgezocht en toegevoegd aan je Songdrop-bibliotheek. Het is vervolgens mogelijk om mixes (afspeellijsten) te maken om je muziek te ordenen.

Voorwaarde om deze muziek door Songdrop te laten vinden is wel dat het liedje online gratis afspeelbaar moet zijn. Veel, zo niet bijna alle artiesten zijn echter al te vinden op YouTube. Elke YouTube-video is dus ook te ‘songdroppen’. Hetzelfde geldt voor muziek op Soundcloud.

Gedropte liedjes kan je via de website van Songdrop afspelen. Tijdens het afspelen verschijnt er onderaan de pagina een balk met een vorige-, volgende- en pauzeknop, de artiest en het nummer. Bij het droppen van een YouTube-video is het overigens mogelijk om te kiezen de video wel of niet weer te geven. De muziek blijft continu afspelen terwijl we Songdrop.com gebruiken.

Songdrop speelt ook in op het sociale element. Sowieso is alles wat je doet op Songdrop voor iedereen in te zien: elke drop die je doet, is te zien in Recent drops. Hier zijn we niet heel blij mee: een optie om dit uit te schakelen was fijn geweest. Ook kan je drops delen op Twitter of Facebook en is het mogelijk om andere gebruikers te volgen, zodat drops van hun makkelijker zijn in te zien.

Zeer handig is zoekfunctie op de website: voor muziek hoef je dus niet per se het web af te zoeken, maar je kunt ook gewoon naar drops van anderen kunt zoeken en deze toevoegen aan je eigen bibliotheek. Er kan worden gezocht naar personen, liedjes en artiesten. Het enige wat nog ontbreekt, is ondersteuning voor tablet en smartphone. Deze apps komen er overigens wel aan.

9,0

gratis naar muziek luisteren

lichtgewicht in de browser