Al een tijdje is een nieuwe mediaplayer naam aan het maken op internet. Een opensource-applicatie met de naam Songbird. Deze muziekspeler, die niet meer in bètafase is, is volgens sommigen een iTunes killer. We zijn dan ook nieuwsgierig wat dit vogeltje zo bijzonder maakt.

Songbird is inderdaad een bijzondere mediaspeler die het afspelen van muziek vooral erg leuk maakt. Zo is er de 'mashTape'-functie. Deze laat tijdens het afspelen van uw muziek band-informatie zien, zoals de discografie, geschiedenis, foto's via FlickR en video's via YouTube. De informatie is behoorlijk compleet. Zelfs van de meest obscure bands weet Songbird wel informatie op het scherm te toveren. Enkele voorbeelden: Elend, Rosa Crvx en Raison d'Etre. Toch is niet van elke band informatie beschikbaar.

Verder zijn er vele add-ons verkrijgbaar. Deze kunnen Songbirds uiterlijk aanpassen, maar kunnen ook handige functies bevatten, zoals de Lyric Master waarmee songteksten automatisch worden weergegeven. Tijdens de installatie stelt Songbird een zestal add-ons voor, waaronder de bovengenoemde mashTape-functie. Andere handige add-ons zijn Music Recommendations die u andere muziek aanraadt gebaseerd op wat u afspeelt en de MTP en Apple Device support waarmee u alle mp3-spelers kunt voorzien van muziek via Songbird.

Op zich zijn we enthousiast over Songbird, maar we missen een belangrijke functionaliteit om van Songbird een iTunes killer te maken. Zo kunt u geen cd's rippen of branden. Hier wordt nog aan gewerkt. Ook is het nog niet mogelijk albumillustraties automatisch te downloaden. Verder is het jammer dat meldingen in Songbird ervoor zorgen dat het programmavenster automatisch op de voorgrond verschijnt. Tijdens andere pc-werkzaamheden is dat vervelend, maar gelukkig zijn deze uit te schakelen.

• vele handige add-ons

• mashTape-functie

• nog geen rip- en brandmogelijkheid