Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Sivuston

Geld verdienen met je sociale netwerken. Dat zal velen toch als muziek in de oren klinken. De Nederlandse website Sivuston doet er alles aan om te zorgen dat het niet blijft bij toekomstmuziek.

Facebook en Twitter verdienen hun geld onder andere door bedrijven de mogelijkheid te bieden gericht te adverteren naar gebruikers in hun doelgroep. Maar wat als die gebruikers nu eens zelf beslissen welke advertenties op hun profielpagina zijn te zien bovendien zelf een deel van de inkomsten mogen opstrijken?
Sivuston, bedacht en ontwikkeld door de zeventienjarige Limburger Robin Conjour, realiseert wat veel bedrijven nog niet is gelukt: gebruikers van sociale netwerken zelf advertenties laten kiezen die passen bij hun eigen vriendenkring. Het voordeel voor de adverteerder is dat de gebruiker meestal een netwerk heeft met soortgelijke interesses en dus sneller en efficiënter potentiële klanten bereikt.

Advertenties delen
Om Sivuston te gebruiken kun je een account maken of inloggen met je accounts voor Twitter of Facebook. Vervolgens kun je diverse advertenties in uiteenlopende categorieën bekijken. Kies een advertentie die past binnen jouw vriendenkring en selecteer het sociale netwerk waarop je de advertentie wilt publiceren. Naast Facebook en Twitter werkt Sivuston onder meer met Wordpress, Blogger, Google Plus en Hyves.
Voor publicatie op Twitter verschijnt een voorvertoning van de tekstadvertentie die je desgewenst nog kunt aanpassen. Wanneer je de advertentie op Facebook wilt plaatsen dan zul je het voorlopig zonder voorvertoning van de advertentie moeten doen. Je kunt wel een eigen tekst toevoegen zodat de advertentie beter aansluit op jouw sociale netwerk.

Partners
Sivuston is affiliatie partner van KPN, Wehkamp, Bol.com en andere grote bedrijven. Het biedt advertenties die de gebruiker soms veel geld kunnen opleveren. De vergoedingen worden uitgekeerd per 'lead'. Een lead is een handeling die op de website van de betreffende adverteerder wordt gedaan. Meestal is dat een registratie, deelname aan enquêtes of een bestelling van een product. Als iemand op een door jouw geplaatste advertentie klikt en binnen 60 dagen die handeling uitvoert, dan ontvang je de vergoeding die hiervoor is afgesproken. Een saldo vanaf € 7,50 kun je laten uitkeren.
Op de website van Sivuston vind je ook enquêtes en prijsvragen, waarbij producten gratis worden weggegeven. Daarnaast heeft Sivuston een webshop waar incidenteel producten met hoge kortingen worden aangeboden. Je kunt daarvoor betalen met je opgebouwde Sivuston-verdiensten, maar je kunt ook je saldo op verschillende manieren aanvullen.

In de praktijk
Met 300 vrienden kun je al snel vijf euro per dag verdienen, claimt Sivuston. Dat klinkt mooi, maar in de praktijk hangt dit af van de doelgroep waartoe jij en je vrienden behoren, welke advertenties je plaatst en met welke frequentie je dat doet.
Daarnaast rijst de vraag of je vrienden het wel zo prettig vinden dat je jouw sociale netwerk gebruikt om advertenties te publiceren. De kans bestaat dat mensen dat zien als spam of vervuiling. Robin Conjour ziet dat anders. “De meeste gebruikers reageren positief, vooral jongeren. Die hebben toch altijd geld nodig. Hiermee kunnen ze op een eenvoudige manier iets verdienen, zonder er al te veel voor te doen. Ik krijg ook steeds vaker reacties van gebruikers die door omstandigheden werkeloos zijn geworden en dit als een kans zien iets bij te verdienen. Vaak worden advertenties geplaatst die je vrienden vertellen dat je hebt meegedaan aan een enquête. Ze kunnen ook meedoen en hiermee jouw kans om te winnen vergroten. Jongeren waarderen dat, vooral omdat zij ook iets kunnen winnen. Iemand met 250 tot 350 Facebookvrienden genereert zo'n 50 klikken, waarvan er 40 de enquête invullen.”

Proef op de som
Blijkbaar is mijn netwerk niet zo geschikt en behoor ik niet helemaal tot de doelgroep van Sivuston. Het plaatsen van enkele advertenties leverde mij voornamelijk argwanende of negatieve reacties op en bracht in een maand slechts € 0,75 in het laatje. Wie weet heb jij meer succes. Het is de moeite van het proberen waard.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Sociale netwerken

Tags: sivuston

Nieuws headlines

Laatste reactie