Samsung Chromebook Series 3 XE303C12

Betekent de Samsung Chromebook Series 3 dan eindelijk de doorbraak van het Chrome OS? Een lage prijs, degelijke componenten en uitstekende Google-diensten zorgen voor een net totaalplaatje.

Als je in Nederland al een Chromebook op de kop kon tikken, was je er vaak ruim € 400 voor kwijt. Dat is erg veel, gezien de beperkingen van Google’s Chrome OS. Samsung heeft de prijs verder omlaag weten te brengen, waardoor de Chromebook nu stevig met twee benen in het netbooksegment komt te staan.

Natuurlijk, de Chromebook is en blijft een nicheproduct. Je zult je productiviteit moeten inrichten op het gebruik van Google Docs en Google Drive, in plaats van traditionele software zoals Microsoft Office. Wie zijn laptop voor weinig meer gebruikt dan surfen en tekstverwerken, of een tablet net iets te beperkt vindt, heeft aan de Chromebook een serieuze oplossing.

Design

Samsung heeft de Chromebook Series 3 goedkoop gemaakt, maar dat geldt niet voor de constructive. De plastic behuizing voelt degelijk aan en is even dun als een ultrabook. Het 11,6-inch scherm heeft een resolutie van 1366 bij 768 pixels, het kloppende hart is een ARM-processor. Het totaalplaatje levert een uiterst draagbare laptop op, maar met een scherm en toetsenbord die groot genoeg zijn voor dagelijks gebruik.

Wat dat toetsenbord betreft: Google heeft een paar aanpassingen gemaakt. Zo is de CapsLock vervangen door een Search-toets en de functietoetsen zijn vervangen door speciale hotkeys. Ook zoek je tevergeefs naar Delete en een Windows-toets. Prettig is wel dat Chrome OS veel toetsenbordsnelkoppelingen heeft overgenomen van Windows. Het trackpad komt uit de Mac-school: geen muistoetsen, alleen een klikbaar oppervlak. Gestures worden ondersteund; scrollen met twee vingers en click-to-drag werken uitstekend.

Mogelijkheden

Het Chromebook draait natuurlijk om Chrome OS, het cloudbesturingssysteem van Google. Wat je krijgt is weinig meer dan de Chrome browser, met ingebouwde web-applicaties zoals Gmail, Calendar, Search, Drive, Google+, YouTube, een rekenmachine, webcamapplicatie en Remote Desktop. Gelukkig is het ook mogelijk apps als Drive en Gmail zonder internetverbinding te gebruiken: voor offline functionaliteit heeft Samsung een 16 GB ssd ingebouwd. Google wil uiteraard liever dat je bestanden in de cloud opslaat en geeft twee jaar lang 100 GB opslag op Drive. In de Chrome Web Store kun je verdere apps en games vinden.

Bestandsbeheer stelt weinig voor. Steek een usb-stick of sd-kaart in de laptop en je krijgt een Google Drive-achtig lijstje met de bestanden. Voor het openen van foto’s is er een lichtgewicht beeldbewerker, muziek- en videobestanden openen in een eigen mediaplayer.

Qua aansluitingen valt er weinig te klagen: hdmi, twee usb-poorten (waarvan één usb3.0), koptelefoonaansluiting, cardreader en als je ethernet of vga-uitvoer wilt dan kun je een dongle aansluiten. Omdat de Chromebook zo afhankelijk is van internetconnectiviteit is er 802.11abgn wifi en bluetooth 3.0 ingebouwd. In ons wifi-model is het sim-slot niet aangesloten.

Prestaties

De Chromebook Series 3 maakt geen gebruik van een Intel-processor, maar bewandelt net als smartphones en tablets de weg van de ARM-processor (in dit geval een dualcore Samsung Exynos 5 op 1,7 GHz). Het besturingssysteem voelt vlot aan en de laptop start razendsnel op.

Omdat je geen Windows kunt installeren op de Chromebook-hardware kunnen we geen traditionele benchmarks draaien. Wat ons in ieder geval opvalt is dat de Series 3 aanzienlijk sneller is dan de Microsoft Surface RT, eveneens met ARM-achitectuur.

We testen de accuduur door een YouTube-clipje op repeat te laten draaien over een wifi-verbinding. Na 5 uur en 25 minuten houdt de Chromebook er mee op, een uiterst nette score. Qua prestaties kan deze Chromebook zich absoluut niet meten met recente ultrabooks, maar met een enorm lage aanschafprijs (honderden euro’s goedkoper dan de Surface-tablet van Microsoft) zien we deze Series 3 als een uitstekend product voor wie in de cloud durft te leven en werken.

8,0

dun en licht

vlotte, energiezuinige processor