Review: Sony Xperia Z3 Tablet Compact

Sony is geen nieuwe naam op de tablet-markt en toch brengt het met deze Xperia Z3 Tablet Compact een vernieuwing in het assortiment. Waar Sony zich vooral focuste op de wat grotere 10 inch tablets, slaat het nu een nieuwe weg in met de Z3 Tablet Compact. Deze 8 inch tablet is bijna twee keer zo licht als zijn voorgangers en levert hierbij geen kwaliteit in. Met de uiterst dunne behuizing, het lichte gewicht en water- en stofbestendigheid positioneert Sony de Tablet als het ideale apparaat voor onderweg.

Klein en compact
Zoals beschreven in de inleiding is de tablet enorm dun en licht. Met een gewicht van slechts 270 gram is de tablet makkelijk in één hand te houden. Ook stop je deze gemakkelijk weg in een tas door het dunne design. De tablet is slechts 6,4 mm dik. De behuizing oogt ondanks het gewicht en de dikte verder behoorlijk sterk.

© PXimport

Ideaal voor het kijken van filmpjes
Het scherm heeft een resolutie van 1920 bij 1200 pixels. Daarmee heeft het niet de allermooiste schermresolutie in de tabletmarkt, maar weergaves komen ondanks dat bijzonder mooi uit. Teksten op het scherm zijn scherp en bewegend beeld levert goede resultaten op. De tablet is hierdoor ideaal voor het kijken van filmpjes en andere content.

Sterke accuduur
De batterijduur van de tablet is bijzonder goed. De Xperia beschikt over een 4500 mAh batterij. De tablet lijkt bijna een week mee te gaan wanneer je deze slechts enkele uurtjes per dag gebruikt. Ideaal voor een zakenreis of een weekje weg. Dat de tablet deze batterijprestaties levert is op zich geen wonderbaarlijke prestatie, bij de smartphoneversie van de Xperia Z3 zagen we ook al dat de batterijduur goed was.

Camera
De camera van de Sony Xperia Z3 Tablet Compact stelt vooral teleur. Met een 8,1 megapixelcamera aan de achterkant, en een 2,2 megapixelcamera aan de voorkant verwacht je enigszins goede foto’s, maar de camera wil maar moeilijk scherpstellen en dit levert constant wazige foto’s op. Voor een bedrijf als Sony, dat zo groot is op de camera-markt, is een tablet met dergelijke fotokwaliteit niets om trots op te zijn. Wanneer je daar de uitstekende foto’s van de Xperia Z3 smartphone tegenover zet, is het helemaal de vraag hoe het kan dat de camera in de tablet-versie zo slecht tot zijn recht komt.

© PXimport

Besturingssysteem
Het besturingssysteem van de Xperia Z3 Tablet draait op Android 4.4 (Kitkat). Op het gebied van hardware vinden we de Qualcomm Snapdragon 2,5 GHz quad-core terug. Verder is er 3 GB RAM-geheugen en is de Tablet in 16 ofwel in 32 GB opslagcapaciteit beschikbaar. Voor hedendaagse tablets is dit weinig. Tegenwoordig zie je steeds meer 64 GB-modellen, en zelfs al 128 GB-modellen.
Het uiterlijk van het besturingssysteem is vrijwel identiek als dat van zijn voorgangers. Alle apps ademen Sony uit en je krijgt er dan ook een heleboel vooraf-geïnstalleerde apps van Sony bij. Een deel is handig, zoals PS4 Remote Play. Met Remote Play kun je je PS4-controller aansluiten op je Xperia-tablet en is het mogelijk om te gamen op je tablet. Andere apps zitten helaas alleen maar in de weg.

De tablet van Sony is ideaal voor het kijken van filmpjes, het lezen van artikelen en browsen. Toch is deze wel wat aan de dure kant. De tablet is beschikbaar vanaf 399 euro en dit is toch wel een slag duurder dan zijn concurrenten op het 8 inch formaat.. Verder is de bloatware irrittant en neemt het onnodige ruimte in. Grootste gebrek van de tablet is het ontbreken van een goede camera en veel opslagruimte. Kortom, met deze tablet koop je niet ‘de beste’ in de markt, maar de tablet is wel goed in de dingen waar het op mikt.