Review: Gigaset Elements

© CIDimport

Review: Gigaset Elements

Geplaatst: 28 maart 2015 - 09:00

Aangepast: 17 november 2022 - 08:34

Redactie ID.nl

Gigaset richt zich tegenwoordig meer en meer op andere delen van de markt dan huistelefoons, om begrijpelijke redenen. Zo kwam het vorig jaar met enkele tablets en nu met het beveiligingssysteem Gigaset Elements, dat we hier testen. Het bestaat naast een basisstation uit drie sensoren, een voor de deur, een voor het raam en een bewegingssensor, plus een sirene en een camera. Wij kregen de hele set opgestuurd en zijn ermee aan de slag gegaan.

Hoe werkt Gigaset Elements?

Het centrale onderdeel van Elements is het basisstation. Zonder dat onderdeel is het onmogelijk om de sensoren te gebruiken. Dit basisstation sluit u bekabeld aan op uw thuisnetwerk. De verbinding met de overige onderdelen wordt draadloos gelegd. Gezien het verleden van Gigaset op het gebied van Dect-telefoons, is het niet zo gek dat de communicatie tussen het basisstation en op één na alle onderdelen van het systeem via deze netwerkstandaard verloopt. Het heeft een iets lagere frequentie dan gebruikelijk bij draadloze netwerken (1,9 in plaats van 2,4 Ghz), waardoor het versturen van beelden via de camera problematisch is. Dat onderdeel maakt dus gewoon via wifi verbinding met het thuisnetwerk (u kunt ook op afstand live meekijken). De afzonderlijke onderdelen, wederom met uitzondering van de camera, werken op batterijen. Deze zijn netjes meegeleverd en zouden volgens opgave een of meerdere jaren mee moeten gaan.

Elements in gebruik nemen

Eén van de grootste voordelen van Elements is de eenvoud van het systeem. Dat is erg duidelijk tijdens het installatieproces. Als u eenmaal de app voor smartphone of tablet hebt gedownload (iOS, Android), een account hebt aangemaakt en uw basisstation met behulp van het invoeren van het serienummer hebt gekoppeld, is de rest niet meer dan drukken op knopjes. Om de afzonderlijke onderdelen met het basisstation te verbinden, houdt u de koppelknopjes van beide apparaten tegelijkertijd ingedrukt. Daarna kunt u de componenten op de door u gewenst locatie plaatsen. Met uitzondering van de camera kunnen alle onderdelen op hun plaats geplakt worden als u dat wilt. U krijgt ook instructies bij het plaatsen van de apparaten. Zo wordt u aangeraden om een bewegingssensor geen zicht te laten hebben op een raam.

Elements in de praktijk

Elements is in de praktijk een beveiligingssysteem zoals het bedoeld is, namelijk eentje waar u geen omkijken naar hebt en dat zijn werk onopvallend doet. U krijgt netjes meldingen van de app als er iemand thuiskomt of als er een update beschikbaar is voor een van de sensoren. De camera kan video opnemen op het moment dat hij beweging detecteert en fungeert dankzij goede ir-leds ook erg goed in het donker. Het is alleen jammer dat video alleen kan worden weggeschreven naar de cloud. Zeker als u bedenkt dat Gigaset een (weliswaar beperkte) vergoeding vraagt voor die opslag. Een mogelijkheid om naar een netwerklocatie te schrijven of op zijn minst een sd-kaartje in de camera te plaatsen, was welkom geweest.

Geen stroom of internet?

Het basisstation van Elements beschikt niet over een ingebouwde accu en ook niet over de mogelijkheid om er een sim-kaart in te plaatsen. Valt de stroom uit, dan bent u dus ook uw beveiliging kwijt en zonder internet krijgt u geen meldingen van wat er gebeurt.

Gebruiksvriendelijk en compleet beveiligingssysteem. Althans, zolang er stroom en internet is.

Pluspunten: Gebruiksvriendelijk, compleet.

Minpunten: Geen accu en/of sim-kaartslot .