Review: Gigaset Elements

Gigaset richt zich tegenwoordig meer en meer op andere delen van de markt dan huistelefoons, om begrijpelijke redenen. Zo kwam het vorig jaar met enkele tablets en nu met het beveiligingssysteem Elements.

Het basispakket van Gigaset Elements bestaat uit een basisstation en twee sensoren. Een bewegingssensor en een deursensor. Je kunt het pakket ook verder uitbreiden met een alarmsirene en een camera. Volgens Gigaset komen er later dit jaar nog meer sensoren bij.

Werking van Elements beveiligingssysteem

Het centrale onderdeel van Elements is het basisstation. Zonder dat onderdeel is het onmogelijk om de sensoren te gebruiken, want het basisstation communiceert met alle sensoren en andersom en. Het basisstation werkt draadloos via het DECT-protocol met alle sensoren in huis, maar het basisstation moet wel bekabeld worden aangesloten op je thuisnetwerk. Als je een camera op het systeem aansluit, dan werkt deze overigens wel via wifi, omdat het DECT-signaal te zwak is om camerabeelden overheen te sturen.

Alle sensoren in het Elements-systeem werken op een batterij, de camera gebruikt echter wel een aparte stroomvoorziening via een adapter. De batterijen gaan volgens Gigaset wel enkele jaren mee.

Installatieproces Elements

Eén van de grootste voordelen van Elements is de eenvoud van het systeem. Dat merk je al tijdens het installatieproces. Als je eenmaal de app voor je smartphone of tablet hebt gedownload en geïnstalleerd, een account hebt aangemaakt en je het basisstation met behulp van het serienummer hebt gekoppeld aan dat account, hoef je alleen nog maar de sensoren te activeren. Dat gaat door middel van het indrukken van een knop op zowel de sensor als op het basisstation, waarna de onderdelen elkaar automatisch kunnen vinden. De raam- en deursensoren kun je vastplakken met de meegeleverde dubbelzijdige tape.

Sensoren testen

Nadat je alles hebt geïnstalleerd, is er eigenlijk geen omkijken meer naar. Wel is het aan te raden om alle sensoren goed te testen, bijvoorbeeld door een raam of deur open te doen en te controleren of de app netjes een melding geeft dat er activiteit plaatsvindt. In onze setup maakten we bijvoorbeeld gebruik van een schuifpui, waarop de deursensor was bevestigd. Helaas registreert de sensor niet dat de schuifpui geopend wordt, dus het is wel zaak om altijd even te controleren of alles naar behoren werkt.

Bij een opendraaiende deur of raam werkt de sensor wel naar behoren: wordt een deur geopend, dan krijg je een melding dat er iemand thuiskomt, en gaat er een raam open, dan wordt er gemeld dat er een indringer is. In de app kun je opgeven of je thuisbent, of buitenshuis. Afhankelijk daarvan kun je dan instellen of je al dan niet een melding ontvangt van activiteit. Als je zelf thuis bent, heeft het natuurlijk niet zo heel veel zin om een melding te ontvangen dat er bewegingsactiviteit plaatsvindt, tenzij je natuurlijk in bed ligt.

Beveiligingscamera

Handig is ook dat je bij activiteit in huis ook camerabeelden kunt maken. De camera is zoals gezegd los verkrijgbaar (voor € 139) en kan beelden in hd-kwaliteit opslaan. Dankzij de ir-leds werkt de camera ook in het donker. Als er activiteit plaatsvindt, ontvang je een signaal op je smartphone en kun je de camerabeelden terugkijken vanaf het moment dat de activiteit wordt waargenomen. De camerabeelden worden overigens niet op de camera opgeslagen, maar direct in de cloud van Gigaset, waar je dan via jouw account bij kunt. Die cloudopslag is niet gratis, maar voor een bedrag van 89 eurocent voor een periode van drie maanden liggen we niet wakker. Maar het zou prettig geweest zijn als Gigaset de mogelijkheid bood om videobeelden ook op een lokale NAS of een sd-kaartje op te slaan.

Android en iOS applicatie

De smartphone-app – die beschikbaar is voor Android en iOS – werkt over het algemeen redelijk. Wel kun je als gebruiker weinig instellen. Zo kun je bijvoorbeeld niet het volume van het alarmsignaal veranderen, of de toon wijzigen. Ook is het jammer dat je met de Gigaset-app en –apparatuur je huis niet kunt indelen in zogenoemde zones of ruimtes. Alle apparatuur in huis is in principe met elkaar verbonden, maar als je bijvoorbeeld naar bed gaat en op je slaapkamer een raam open hebt gezet die is voorzien van een sensor, dan slaat Gigaset alarm. Je kunt de slaapkamer dan niet opnemen in een zone die op dat moment in gebruik is, en de woonkamer in een andere zone die niet in gebruik is en bijvoorbeeld in de gaten wilt kunnen houden als je in de slaapkamer bent. Je kunt het systeem dus alleen in zijn geheel in- of uitschakelen.

Gigaset Elements is een prima oplossing om je huis (deels) te beveiligen, maar kent wel wat beperkingen, zoals het niet kunnen indelen van je huis in zones. Bovendien is het systeem – en dan voornamelijk de camera – geheel afhankelijk van een werkende internetverbinding; als deze niet beschikbaar is, worden er geen videobeelden opgeslagen, maar krijg je ook geen statusupdates op je smartphone en weet je dus niet wat er in en om je huis gebeurt.

Eenvoudige installatie

Gebruiksvriendelijk

Kan geen zones aansturen