Review: D-Link DCS-2136L Wireless AC Day/Night Camera

Als je tijdens de vakantie je huis op afstand in de gaten wilt houden, heb je de keuze uit talloze beveiligingscamera’s. D-Link bracht onlangs een nieuw model uit die beelden kan opnemen in 720p-resolutie, ook in het donker.

De D-Link DCS-2136L Wireless AC Day/Night Camera is een 720p surveillance-camera voor in en om het huis. De camera kan zowel draadloos als via een vaste netwerkverbinding worden benaderd. Aan de zijkant vinden we een slot voor een sd-kaartje, waarop je gemaakte video’s en foto’s op kunt slaan. D-Link levert er gratis een 16 GB sd-kaartje bij, dat volgens de verpakking genoeg is om een hele week video op te slaan. Dat gaat echter alleen op als je de video opslaat in een lagere resolutie, want met de standaardresolutie van 1280 bij 720 zit je al binnen een paar uur tegen de limiet aan. Per 30 seconden wordt namelijk een bestand van 10 MB opgeslagen en dat komt neer op 1,2 GB per opgenomen uur. Je kunt er een groter sd-kaartje in plaatsen, maar die mag een maximale opslagcapaciteit van 32 GB hebben.

Nachtvisie
De D-Link DCS-2136L is prima te gebruiken in het donker, de camera beschikt over een cmos-sensor die ook onder minder goede omstandigheden een perfect beeld geeft. Daarvoor is geen extra verlichting nodig: de camera heeft dan ook geen infraroodlampen, die bij oudere D-Link-camera’s wel zijn toegepast, zoals bij de DCS-932L. Wel beschikt de DCS-2136L over een  gewone LED-lamp, die je desgewenst aan kunt laten gaan als er detectie plaatsvindt, of permanent kunt laten branden in donkere ruimtes.

MyDLink
MyDLink is een cloud-omgeving waar vanuit het mogelijk is om van al je D-Link-camera’s de live-stream te bekijken. Via de meegeleverde wizard-software op de cd kun je de camera’s registreren voor gebruik met MyDLink, maar dat werkt alleen als je de camera eerst via een netwerkkabel met je thuisnetwerk verbindt. Beter kun je de Android, Windows Phone of iOS-app gebruiken om je camera met MyDLink verbinden: dat gaat sneller en kan via de wifi-verbinding van de camera.

Vanuit MyDLink – www.mydlink.com – kun je de live-stream van de camera bekijken. Handig als je niet thuis bent en toch wilt kunnen zien wat er in en om het huis gebeurt. Je kunt ook automatisch op de hoogte worden gebracht per e-mail als de camera beweging detecteert. Je ontvangt dan een mailtje met in de bijlage een screenshot van het moment dat er beweging werd gedetecteerd. In de cloud-omgeving is het niet mogelijk om je foto’s of video’s te bewaren. D-Link heeft ervoor gekozen om de weergave van video via een ActiveX-control voor Internet Explorer of een Java-applet in Firefox te laten lopen. Helaas blokkeert Firefox tegenwoordig de Java Runtime Environment, en onder Internet Explorer 11 kregen we de ActiveX-component ook niet goed aan de praat, waardoor we alleen de instellingen van de camera konden aanpassen, maar geen live beeld zagen. Met de nieuwe html5-standaard had het volgens ons best mogelijk moeten zijn om via die methode alsnog video te kunnen tonen in plaats van de wat achterhaalde methode van het gebruik van plug-ins.

D-ViewCam
Met de meegeleverde D-ViewCam-software kun je een of meerdere D-Link-camera’s vanaf je pc besturen. Tijdens de installatie van de software gebeurde er iets opmerkelijks: de software meldt ons dat het de Gebruikersaccountbeheer-functie uitschakelt in Windows. Het Gebruikersaccountbeheer is een beveiligingsfunctie van Windows Vista, 7 en 8, waarmee ongeoorloofde installaties en bepaalde programma-acties door de gebruiker moeten worden bevestigd wanneer ze onder een administrator-account worden uitgevoerd. Door het uitschakelen van het Gebruikersaccountbeheer wordt het systeem in feite blootgelegd aan potentiele gevaren. Immers, als je zonder Gebruikeraccountbeheer werkt, dan worden alle softwareapplicaties ook standaard als administrator uitgevoerd. Het gevolg is dat programma’s dan meer schrijfrechten hebben op de harde schijf en zonder je medeweten instellingen kunnen wijzigen. Dat is op zich geen probleem als je een programma vertrouwd, maar hierdoor kan ook op de achtergrond – en zonder dat je het doorhebt – kwaadaardige software worden geïnstalleerd. We vinden het dus zeer kwalijk dat de D-Link-software deze functie uitschakelt en we niet kunnen kiezen tussen ja of nee. Na de herstart van de computer hebben we Gebruikersaccountbeheer weer ingeschakeld en werkte de software – opgestart als administrator – alsnog zonder problemen.

De D-ViewCam geeft je de mogelijkheid om video’s van de verschillende D-Link-camera’s op te nemen. De DCS-2136L heeft een losse sd-kaart van 16GB ingebouwd waar je video’s en foto’s kunt opslaan, maar met de D-ViewCam-software kun je ook een locatie op je harde schijf of het netwerk opgeven. De software kan prima overweg met oudere D-Link-camera’s, zoals de DCS-932L die ook probleemloos werd herkend. Met een splitscreen-view kun je meerdere camera’s op een enkel beeld bekijken, tot maximaal 32 camera’s tegelijkertijd.

De software werkt over het algemeen prima, maar zoals we wel vaker zien bij dergelijke camera-software, zitten er wat onvolkomenheden in. Vooral op het gebied van de vertaling: een tabblad dat in het Engels ‘custom’ heet, is in het Nederlands niet vertaald naar ‘aangepast’, maar naar het woord ‘klant’. Het is dat we weten wat ze bedoelen, maar netjes is het niet. Ook moet je er rekening mee houden dat als je de D-ViewCam-software gebruikt om video op te nemen, en je sluit het hoofdventer af, er geen video meer wordt opgenomen. De software draait dus niet op de achtergrond als service, tenzij je ‘m gewoon minimaliseert.

Tot slot
Qua hardware en beeldkwaliteit is de D-Link DCS-2136L een apparaat met prima specificaties. Een bewakingscamera staat of valt echter met de meegeleverde software, en bij D-Link valt die tegen. Zo zijn we niet gecharmeerd van het feit dat de D-ViewCam-software zonder meer het Gebruikersaccountbeheer in Windows uitschakelt, waardoor er een beveiligingsrisico wordt gecreëerd. Vertaalfouten in software kan tegenwoordig ook echt niet meer. Ook valt ons op dat er bij de D-Link-software – zoals de webinterface van de camera’s, de MyDLink cloudomgeving en de D-ViewCam – geen enkele synergie is te ontdekken: ze gebruiken allemaal een eigen uiterlijk, andere knoppen en verschillende termen voor dezelfde functies. De DCS-2136L is geen goedkope camera en voor dat bedrag had er wat ons betreft meer aandacht besteed mogen zijn aan de software.

6,0

+ goede kwaliteit camera

+ zowel wireless als bedraad te gebruiken

+ uitstekende nachtvisie

- software ondermaats

- veel problemen met Java en ActiveX op MyDLink

De hardware van de camera is prima in orde, maar aan de meegeleverde software schort het een en ander. De synergie tussen de diverse softwareondelen als de webcam-interface, de D-ViewCam-software en de cloudomgeving is ver te zoeken. De DCS-2136L is geen goedkope camera en voor dat bedrag had er wat ons betreft meer aandacht besteed mogen zijn aan de software....