Een hoop videobewerkingspakketten hebben wel een feature waarmee u met één druk op de knop een volledige film kunt maken van uw ingevoerde clips en overige content. Overgangen, effecten en eventuele achtergrondmuziek worden toegepast volgens een template. Dit is ook precies wat Muvee Reveal doet.

En eigenlijk is dat ook het enige, maar wat hij doet, doet 'ie wel erg goed!

Muvee Reveal begon als Muvee Auto Producer. Sinds die tijd is de applicatie behoorlijk volwassen geworden. Dit is vooral te zien aan de gelikte interface. Wanneer het programma start, ziet u drie nummers die u stap-voor-stap begeleiden: '1' is foto's en video's toevoegen, '2' is een stijl selecteren en '3' is achtergrondmuziek kiezen. Het enige wat u daarna hoeft te doen, is op Play drukken en het resultaat bewonderen.

Stijl

Natuurlijk bent u nooit tevreden met het eerste resultaat, maar er valt op verschillende manieren nog te experimenteren en te veranderen. U kunt een andere stijl kiezen, er zijn er in totaal 10, en u kunt deze stijlen ook zelf nog eens aanpassen via de Style settings-knop. Als u hier op klikt, verschijnt er een venster waarmee u verschillende opties kunt aanpassen. Denk aan de snelheid, reactie op muziek, transities en effecten. Een aantal settings zijn generiek en sommige settings zijn inherent aan de stijl die u gekozen hebt, zoals bijvoorbeeld de Page flip-stijl die hoort bij de Scrapbook-stijl.

Een andere stijl kiezen, is heel simpel: het is slechts een kwestie van een nieuwe template kiezen uit de lijst. Alles wordt vervolgens automatisch aangepast. De verschillende templates zijn goed uitgewerkt en gevarieerd. Zo kunt u van simplistisch, zoals Ultra Plain en Classic Vanilla, die niets meer doen dan de verschillende clipdelen aan elkaar plakken via leuke overgangen, naar explosievere stijlen zoals Cube Twist, Pump it up en Hexplode, die 3D-effecten toevoegen en van fragment naar fragment springen op de beat van de muziek.

We waren in eerste instantie bang dat het handmatig aanpassen van de film beperkt zou zijn tot het plaatsen van foto's en filmfragmenten in de gewenste volgorde, maar toen ontdekten we kleine pijltjes onderaan de thumbnails. Wanneer u deze aanklikt, verschijnt er een menu waarin u lange clips automatisch kunt opdelen in kleinere fragmenten. Dit menu bevat ook Magic Moments, een clip-editor waarmee u de hoogtepunten uit een clip kunt selecteren en de rest kunt weggooien. Het is wel jammer dat als een clip(deel) verwijderd is, dit niet ongedaan te maken is. U kunt overigens ook previews zien en ondertitels toevoegen. Hetzelfde menu, maar dan voor foto's, geeft andere mogelijkheden, namelijk: roteren, verbeteren, ondertitels toevoegen, zoom- en paneffecten en de tijdsduur instellen dat de foto getoond wordt. Ook dit menu kent een previewoptie. Een intro en aftiteling worden automatisch toegevoegd aan de film. Deze kunt u zelf naar smaak aanpassen. U kunt ook het geluid remixen en zelfs een gesproken intro invoegen.

Geen YouTube

Muvee Reveal is snel, makkelijk en handig. Na het veranderen van de stijl en verschillende instellingen, duurt het even voordat de Play-knop zijn werk doet, maar daarna kunt u genieten van het resultaat. Wanneer u hiermee tevreden bent, kunt u het bestand uploaden naar Muvee's schwup.com. In plaats van online delen, kunt u de film ook wegschrijven naar diverse formaten waaronder dvd, iPod of PSP, en zelfs hd. Helaas wordt Youtube niet ondersteund.PluspuntenMinpuntenConclusie

• zeer gebruiksvriendelijk

• snel mooi resultaat

• geen Youtube-exportfunctie

• geen undo-functie bij het verwijderen van fragmenten

Muvee Reveal is een fijn filmprogramma. U kunt er niet echt volwaardig video's mee bewerken, maar het produceert desalniettemin op bijzonder gemakkelijke wijze prima films. Ziet u liever snel en goed resultaat in plaats van dat u zich verdiept in het filmbewerken, dan is Muvee Reveal een aanrader voor u.Omvang90 MBDownloadversie beschikbaarjaDemoversie beschikbaarjaProcessor (minimaal benodigd)Intel Pentium 4Minimaal vereist intern geheugen (MB)1Besturingssysteem (minimaal benodigd)Windows Vista
Windows XP

8,0

...