Wie filmpjes en muziek op zijn of haar computer bewaart, heeft ook een goede mediaspeler nodig. Je wilt tenslotte ieder audio- en videoformaat soepel afspelen, zonder gezeur met videocodecs, ondertiteling en audiosporen. Welke mediaspeler kan je het beste kiezen?

Jarenlang was RealPlayer een zeer bekende mediaspeler, voornamelijk om filmpjes op internet te bekijken. De afgelopen jaren is de populariteit vanwege de toegenomen concurrentie sterk afgenomen. Daarnaast haakten veel gebruikers af nadat het programma allerlei gesponsorde software installeerde en er extreem veel reclame zichtbaar was. Tegenwoordig gedraagt RealPlayer zich iets netter. Weliswaar zitten in de huidige versie nog altijd veel overbodige zaken, maar de ontwikkelaar maakt het niet meer zo bont als voorheen. Overigens verschijnen er vanuit het systeemvak soms nog wel hinderlijke popups. Tijdens de installatie probeert het programma je te verleiden om een account te nemen. Gelukkig klik je dit venster eenvoudig weg. Voor een mediaprogramma dat al sinds 1995 bestaat, valt de bestandscompatibiliteit ietwat tegen. Hd-formaten en dvd’s worden bijvoorbeeld niet ondersteund. Voor sommige formaten heeft RealPlayer zelfs het eerder besproken programma QuickTime Player nodig. Via een plugin in je browser bewaar je desgewenst filmpjes van internet in een flv- of mp4-bestand. Helaas zien we de downloadknop bij webvideo’s vrijwel nooit verschijnen. Functies die wel goed werken, zijn er gelukkig ook. Het rippen van audio-cd’s en comprimeren van een beperkte hoeveelheid mediaformaten gaat prima. De betaalde versie van het programma stelt je onder andere in staat om dvd’s en mkv-bestanden af te spelen. Er is ook een Android-versie van RealPlayer beschikbaar.

4,0

audio-cd’s rippen

veel reclame