Rdio

Er is een nieuwe revolutie aan de gang in muziekland. De CD moest ooit plaatsmaken voor mp3. Nu verdwijnt het digitale geluidsbestand ten gunste van streaming muziek. Spotify was de wegbereider. Inmiddels zijn er veel meer aanbieders. Welke presteert het best?

Vooral in Amerika is Rdio de grote concurrent voor Spotify. In ons land is dat anders. Hier begon Spotify veel eerder, waardoor de dienst al over een trouwe schare fans beschikt. Kan Rdio deze groep over de streep trekken? Het aanbod van Rdio is in ieder geval in orde. De dienst biedt geavanceerde opties en heeft een royale muziekdatabase met zo’n 18 miljoen tracks. Het aanbod Nederlandse tracks viel een beetje tegen. Van zowel Eefje de Visser als Ellen ten Damme is maar nauwelijks muziek te vinden. Spotify doet het op dat vlak beter.

Muziek luisteren kan via de site zelf, maar er is ook software voor Mac en Windows. Apps zijn er voor alle belangrijke mobiele platformen: iPad, iPhone, Android, Windows Phone en BlackBerry. Rdio is ook beschikbaar op muzieksystemen als Sonos en Roku. Handig is dat de dekstopsoftware je muziekbibliotheek van iTunes en Windows Media Player scant en als ‘collectie’ opneemt. Zo heb je snel een verzameling van favoriete nummers bij elkaar.

De mobiele apps vallen op doordat ze nauw met elkaar samenwerken. Muziek kun je starten op de smartphone en daarna overzetten naar de pc-software. De smartphone werkt daarna als een soort afstandsbediening voor de desktop. De iPad- en iPhone-apps ondersteunen AirPlay. De snelheid van de dienst is prima: tracks beginnen snel te spelen. Via de menu-optie ‘heavy rotation’ is een overzicht te vinden van veelgedraaide muziek op Rdio. De dienst maakt z’n naam waar door radiostations aan te bieden op basis van je favoriete artiesten.

Net als Spotify legt Rdio grote nadruk op het sociale element. Je kunt op allerlei manieren muziek delen via sociale netwerken. Overigens viel ons op dat maar weinig Nederlanders Rdio gebruiken. Spotify heeft kennelijk een behoorlijke voorsprong opgebouwd. Als je het delen van muziek belangrijk vindt, is de kans groot dat je meer vrienden tegenkomt op Spotify dan op Rdio. Maar dat kan natuurlijk veranderen.

Minpunt is dat er voor Rdio geen apps bestaan om de functionaliteit van de dienst uit te breiden. Dat hebben Spotify en Deezer wel.

Category: Review, Streaming media

Tags: Streaming Audio