Terwijl Spotify en Deezer koud een plek in Nederland hebben weten te veroveren, meent Rdio dat er nog wel ruimte is voor een extra streamingmuziekdienst.

Rdio – spreek uit als: ‘Ar-dio’ – is een Amerikaanse streamingmuziekdienst met een bibliotheek van 18 miljoen songs. Momenteel is Rdio actief in 17 landen, waaronder de Verenigde Staten en een tiental Europese landen.

Na aanmelding van een account voor Rdio mag je de dienst een week gratis zonder beperkingen proberen. Na de proefperiode blijft je account actief, maar kan je alleen nog maar muziekfragmenten van 30 seconden beluisteren. Er is een abonnement van € 4,99 per maand voor gebruik op de desktopcomputer of laptop. Voor € 9,99 per maand kan je Rdio ook gebruiken op mobiele apparaten en muziek synchroniseren om offline te luisteren. Er zijn diverse apps beschikbaar voor iOS, Android, Windows Phone en RIM, maar ook de apparaten van Roku en Sonos worden ondersteund.

Voor gebruik op de computer biedt de muziekdienst een voortreffelijke webapplicatie, en voor Windows en OS X is er tevens een desktopapplicatie beschikbaar. De desktopapplicatie biedt een extra mogelijkheid om je muziekbibliotheek van iTunes of WMP te vergelijken met de bibliotheek van Rdio om artiesten, albums en songs uit je eigen verzameling toe te voegen aan je Rdio-account.

Sociaal

Bij elke song kan je zien hoe vaak, en door wie, deze is afgespeeld. Klik je op de naam van een gebruiker, dan zie je welke muziek hij nog meer heeft beluisterd. Rdio biedt echter ook privacy-instellingen waarmee de gebruiker zelf bepaalt welke informatie hij deelt.

Je kunt gebruikers volgen en abonneren op speellijsten. Rdio biedt diverse functies waarmee je snel en eenvoudig songs, speellijsten en collecties kunt delen of kunt insluiten op de eigen website of blog. Behalve de koppeling met Facebook, Twitter en Last.fm biedt Rdio ook een eigen sociaal netwerk om in contact te komen met mensen met een overeenkomstige – of juist een andere – muzieksmaak.

Muziek ontdekken

De zoekfunctie van Rdio biedt een filter waarmee je de weergegeven resultaten kunt verfijnen. Rdio toont een lijst met songs en albums van een artiest, een biografie en een lijst met gerelateerde artiesten.

Je kunt ook nieuwe muziek vinden in overzichten met nieuwe releases, hitlijsten of speellijsten van andere gebruikers. Daarnaast biedt Rdio de functie 'Heavy rotation' die de mogelijkheid biedt om muziek te ontdekken op basis van eerder door jou beluisterde muziek en die van vrienden uit jouw sociale netwerk. Je kunt ook muziek ontdekken door een 'zender' starten op basis van artiest- of bandnaam, album of collectie. Het is hierbij niet mogelijk om afgespeelde songs als favoriet te markeren of een artiest of band in het vervolg niet meer te laten horen.

Zoek de verschillen

Behalve de overeenkomsten met vergelijkbare muziekdiensten zijn er ook verschillen. Het ontbreken van reclameboodschappen bijvoorbeeld. En waar Spotify en Deezer zich vooral richten op het ad hoc luisteren naar muziek en op het samenstellen van speellijsten, biedt Rdio mogelijkheden voor het opbouwen van een muziekcollectie op basis van artiest, album of songs. De collectie laat zich eenvoudig beheren, sorteren, filteren en op diverse manieren weergeven.

Hoewel een account maar op één apparaat tegelijk actief kan zijn, kan je de applicatie wel op meerdere apparaten tegelijk starten. Zo kan je bijvoorbeeld een speellijst samenstellen op je desktopcomputer en deze op een mobiel apparaat luisteren. Of je kunt de muziek afspelen op je computer terwijl je een smartphone gebruikt voor de bediening.

Rdio biedt helaas nog geen mogelijkheid aan derden om add-ons te ontwikkelen. Bijvoorbeeld om gezamenlijk naar afspeellijsten te luisteren of songteksten weer te geven, zoals de app TuneWiki dat doet in Spotify.

8,0

applicaties voor diverse platforms

goed alternatief voor Spotify of Deezer