Premiere Elements 7

Ruw filmmateriaal aan uw familie of vrienden presenteren kan tegenwoordig echt niet meer. Eerst bewerken dus, die handel. Wij testen Adobe Première Elements 7.

Première Elements heeft een nieuw tabblad met de naam Organiser. Die presenteert overzichtelijk al uw montagemateriaal. Krachtig is dat de Organiser al uw materiaal kan classificeren door hier tags aan toe te kennen (zoals familie, vrienden of vakantie), het persoonlijk te waarderen met een aantal sterren of met de nieuwe Smart Tags een oordeel te geven over de kwaliteit. Voor dit laatste wordt de video tijdens of na het capturen geanalyseerd. Deze tijdrovende functie controleert de video op trillingen, onscherpte, volume, gezichten en overbelichting. Daarna kunt u de tags filteren en op die manier de beste beelden gebruiken voor uw montage of om een 'instant movie' te maken. De Organiser van Première Elements is een voorbeeld voor andere fabrikanten voor wat betreft het archiveren van beeldmateriaal.

Full-HD

Een ander positief punt is de manier waarop avchd-materiaal van camera's kan worden ingeladen. In een venster worden alle clips op de camera getoond en kunt u een preview bekijken en individuele clips selecteren. Première Elements speelt full-hd-video af in avchd-formaat. Soms gaat dit goed, maar vaak hapert het programma. Het beeld loopt vloeiender als u gebruik maakt van full-hd mpeg-2-bestanden. Anders is dit als u effecten gebruikt. Als u de video vertraagt of versnelt met een effect, worden de beelden schokkerig. Regelmatig crasht Première Elements bij het werken met hd-video. Bij het afspelen van hd-video en standaard dv-video werkt Première Elements feilloos.

Montage

In de bewerkingsfase van Première Elements werkt u vanuit het Projectvenster. Hier staan alle clips op een rij die u hebt geselecteerd in de Organiser. Door te dubbelklikken op een clip wordt deze geopend in het previewvenster waar u de in- en uitpunten kunt aanpassen. Daarna kunt u de clips op de scènelijn zetten om de volgorde van de montage te bepalen. Op de tijdlijn kan de montage nauwkeurig worden afgewerkt met geluid, effecten en titels. Het is eenvoudig om markeerpunten te plaatsen op de tijdlijn die later worden gebruikt voor de hoofdstukindeling op dvd of blu-rayschijf. U kunt er ook voor kiezen om de nieuwe functie Instant Movie te gebruiken. Hiermee wordt automatisch een video gemaakt, gebaseerd op een door u gekozen thema. Veel keuze is er niet en wij zijn er met moeite in geslaagd een filmpje op deze manier te maken. We krijgen om de paar seconden een popup om de beveiligingsinstellingen van de flashplayer aan te passen. Ook na het instellen en opslaan van deze instellingen blijft de popup verschijnen. Première Elements exporteert naar de gebruikelijke bestanden en optische media. U kunt nu ook branden naar blu-ray, maar het maken van een avchd-dvd is niet mogelijk.PluspuntenMinpuntenConclusie

• gebruiksvriendelijk

• organiser

• Full HD-bewerking gaat moeizaam

• geen avchd-dvd ondersteuning

Gebruiksvriendelijk is Première Elements zeker en zolang u met standaard video werkt, zult u geen problemen ondervinden en is dit een prima pakket. De vrijheid die u krijgt bij het instellen van effecten en overgangen zorgt ervoor dat monteren van video leuk wordt. Het bewerken van hd-video is daarentegen een stuk lastiger en zorgt zelfs voor vastlopers en crashes.Omvang4.5 GBDownloadversie beschikbaarjaDemoversie beschikbaarjaProcessor (minimaal benodigd)Intel Pentium 4Minimaal vereist intern geheugen (MB)512Besturingssysteem (minimaal benodigd)Windows Vista
Windows XP

7,0

...