Philips ontwikkelt een eigen IP-camera, maakt er mobiele apps bij en zet ‘m als moderne thuisbewakingscamera in de winkel. Slim, maar helaas lijdt de prima hardware onder de matige software.

De Philips InSight is een bewakingscamera die je kunt bedienen vanaf je smartphone, waarbij ‘eenvoud’ voorop staat. Dat uit zich al in de mooie, minimalistische vormgeving. De voet van de camera is magnetisch en je kunt ‘m in allerlei standen richten, of je maakt gebruik van de meegeleverde wandbevestiging. Ook de installatieprocedure is in theorie eenvoudiger dan bij de concurrentie. Installeer de InSight-app, voer de wifi-gegevens van je netwerk in en de app genereert een qr-code. Hou deze voor de lens van de camera en de InSight stelt zichzelf automatisch in.

Geniaal… tenminste, wanneer het werkt. Aanvankelijk wil de camera de qr-code niet herkennen. Is dit eenmaal wel gelukt, dan loopt de configuratie van de camera elke keer in de soep – blijkbaar is de InSight niet compatibel met onze UPC Horizon Box. Met onze testrouter in het lab krijgen we wel in één keer (802.11n wpa2-)verbinding, maar bij een derde router lukt het alleen als we van wpa2 naar wpa overstappen. De InSight is dus enorm kieskeurig.

Wanneer er eenmaal verbinding is met de app en eventuele firmware-updates zijn uitgevoerd, krijg je het camerabeeld in een overzicht te zien (de app kan maximaal 16 camera’s tegelijk aan). Dat beeld is overigens prettig scherp, met goede kleuren. Een nachtstand ontbreekt echter en de vertraging tussen wat er live gebeurt en op de app wordt getoond is merkbaar, maar niet storend. Wel storend is dat de applicatie zelf nogal traag aanvoelt; recente updates hebben het minder erg gemaakt, maar nog steeds is Philips ver verwijderd van de respons van bijvoorbeeld een concurrerende D-Link MyCloud-applicatie.

Met de applicatie kun je het live beeld bekijken, foto’s of videobeelden maken – de maximale resolutie gaat overigens niet verder dan 640x480 –, geluid meeluisteren en meldingen inschakelen. Dit laatste maakt van de InSight een bewakingscamera op basis van geluid en beweging, maar het instellen is omslachtig: je moet eerst bij Instellingen de meldingen configureren op basis van drempelwaardes en daarna weer naar een ander tabblad om de meldingen in te stellen. De logica ontbreekt, maar het werkt gelukkig wel. Vervelender vinden we dat de app geen foto’s en videobeelden naar de smartphone kan opnemen: de enige mogelijkheid is om ze op te slaan op Dropbox.

Overigens kun je alleen onbeperkt naar de camera-stream kijken als je op hetzelfde wifi-netwerk zit. Met externe toegang mag je slechts 5 minuten kijken, waarna je opnieuw moet aanmelden. Gebruik je de InSight als babymonitor, dan mag je 30 minuten luisteren. Wil je extern ‘onbeperkt’ kijken en luisteren, dan moet je een abonnement afsluiten voor $ 25 per jaar. Je kunt dan 2 uur lang video en geluid streamen. Wat ons betreft voldoen de gratis mogelijkheden voor de gemiddelde gebruiker overigens prima.

7,0

compact en onopvallend

configuratie via qr-code