Norton Internet Security 2006

Websurfende kinderen zijn steeds maar enkele muisklikken verwijderd van seks, haat, gokken, drugs en wapens. En wat te denken van de chat- of gameverslaving waaraan veel tieners worden blootgesteld? Gelukkig hoeft u als ouder geen beveiligingsexpert te zijn om de risico's voor uw kroost te beperken. Wij hebben zes ouderlijke controlepakketten getest.

Een daarvan is Norton Internet Security 2006, dat een aparte functie voor ouderlijk toezicht bevat.

De opties voor ouderlijk toezicht in Norton Internet Security maken deel uit van een veel breder pakket aan mogelijkheden om uw pc te beveiligen. Zo beschikt u tevens over een antivirusprogramma, firewall, spamfilter en verschillende privacycontrolemogelijkheden.
De installatie verloopt zeer eenvoudig en in het Nederlands. Bij de ouderlijke toezichtsinstellingen kunt u uit meer dan dertig categorieën sites selecteren die u kunt laten blokkeren. Voorbeelden van categorieën zijn nieuws, seks, misdaad, wapens, banenmarkt en spelletjes. De meeste websites die onder de categorieën vallen worden geblokkeerd. Verrassend genoeg worden ook bijna alle Nederlandse websites herkend. Alleen bij de categorie spelletjes gaat het mis. Via de portal spelletjes.nl kunnen we direct een aantal games spelen en is het zelfs mogelijk om ActiveX-besturingselementen te installeren. Gelukkig kunnen we deze installatiemogelijkheid voortaan verbieden door dit op te geven bij de persoonlijke firewall.
Erg vervelend is dat de gebruiker door Norton niet wordt geïnformeerd waarom er niets te zien is. U krijgt geen mogelijkheid de administrator te benaderen en krijgt geen melding of waarschuwing. Risico hiervan is dat de gebruiker de oorzaak ergens anders gaat zoeken en zo de configuratie van de pc om zeep helpt.
Programma’s die moeten worden geblokkeerd kunnen onder het ouderlijk toezicht per categorie worden aangegeven. Zo kunt u ervoor kiezen om alle programma’s die bestanden verzenden, e-mail versturen of chatten mogelijk maken in één keer te verbieden. Wordt het programma niet door de categorie herkend, dan kunt u via de persoonlijke firewall dit alsnog zeer simpel blokkeren. Deze firewall biedt bovendien nog tal van andere mogelijkheden, zoals het blokkeren van poorten en het instellen van verschillende netwerken.
Het tegengaan van het verspreiden van privacygevoelige informatie via de browser of in e-mail, kunt u instellen via de privacycontrole. Hier kunt u in verschillende categorieën opgeven waarvoor u wilt worden gewaarschuwd. Daarnaast kunt u uitzonderingen op de regel definiëren.

• Eenvoudige configuratie

• Zeer effectieve filtering

• Nederlandstalig

• Geen chatmonitoring en beheer op afstand

Norton Internet Security is een zeer prettig en effectief pakket om mee te werken en zeer geschikt voor Nederlandstalige websites. De prijs is wat hoger, maar daarvoor krijgt u veel extra's in uw eigen taal.

8,0

...