Het Amerikaanse megasucces Netflix is uitgerold in Nederland. Zeg je televisieabonnement maar vaarwel, want deze internetdienst bezorgt je gegarandeerd uren kijkplezier. Voor een vast maandtarief staan allerlei leuke films en series voor je klaar.

Een Nederlandse introductie van Netflix hing al een tijdje in de lucht, maar sinds 11 september is het eindelijk mogelijk om hier een abonnement af te sluiten. Abonnees betalen een vast maandbedrag van € 7,99, waarna ze onbeperkt toegang hebben tot een online catalogus met videocontent. Overigens zit je nergens aan vast, want je kunt het abonnement op ieder moment stopzetten. Leuk is dat je Netflix een maand lang gratis uitprobeert. Zodra je eenmaal een abonnement hebt afgesloten op www.netflix.nl, heb je overal ter wereld toegang tot alle films en series! Het enige dat je hiervoor nodig hebt, is een breedbandverbinding om de beelden in goede kwaliteit naar bijvoorbeeld een computer, notebook, smart-tv, tablet, smartphone of gameconsole te streamen.

Netflix is hét alternatief voor downloaden en je lokale videotheek.

Na de registratie (eventueel via Facebook) geef je aan welke genres je leuk vindt en selecteer je de apparaten waarmee je de streams wilt bekijken. Vervolgens verschijnt een startpagina met persoonlijke suggesties. Je gebruikt de rubrieken en zoekfunctie om specifieke titels te vinden – er is ook een rubriek met Nederlandstalige films. Netflix probeert zo gebruiksvriendelijk mogelijk te zijn. Zo bevat de gebruikersomgeving geen advertenties en worden films niet onderbroken door reclameblokken. Handig is verder dat je de weergave op ieder moment pauzeert en weer hervat. Hierbij is het zelfs mogelijk om bijvoorbeeld op een tablet een gedeelte van een film te zien, waarna je de stream afkijkt op een ander apparaat.

Kijk naar spannende afleveringen van series zonder hinderlijke reclameblokken.

Op je smartphone hervat je probleemloos een film die je eerder op een ander apparaat hebt gepauzeerd.

Naar eigen zeggen telt het abonneebestand van Netflix mede door de introductie in Nederland inmiddels zo’n veertig miljoen leden. De reden voor het succes is simpel. Netflix heeft behoorlijk wat videocontent te bieden, terwijl een abonnement relatief goedkoop is. Zo kijk je voor € 7,99 naar kaskrakers als Homeland, Prison Break, Dexter, The Untouchables, Shooter en Planet Earth. Het aanbod is in ieder land verschillend. Het hangt er maar net vanaf of Netflix de juiste rechten in handen heeft om een bepaalde serie of film in ons land aan te bieden. Gloednieuwe films hoef je in de catalogus helaas niet te verwachten, want bijna alle titels zijn al minimaal twee of drie jaar oud. Ook series lopen achter. Sons of Anarchy is momenteel bijvoorbeeld aan zijn zesde seizoen bezig, terwijl in Netflix alleen de eerste vier seizoenen beschikbaar zijn. Tussen alle internationale producties staan in het menu ook Nederlandstalige films, zoals De Heineken Ontvoering, Gooische Vrouwen, Loft en Alles is Liefde. Verder is er opvallend veel Nederlandstalig cabaret aanwezig. Kinderen kunnen allerlei tekenfilms streamen via Netflix Kids.

Er zijn al behoorlijk veel Nederlandse films beschikbaar.

De videokwaliteit van Netflix is voor een streamingdienst prima in orde. Bijna alle films zijn beschikbaar in full-hd, waardoor de beelden lekker scherp zijn. Wel leggen Netflix-streams het af ten opzichte van blurays. Overigens is dat helemaal geen schande, want om de streams zonder haperingen beschikbaar te stellen vanaf internet past Netflix behoorlijk veel compressie toe. De maximale bitrate bedraagt in het gunstigste geval ongeveer 7 Mbit/s, terwijl bluray-schijfjes een veelvoud hiervan aan bitrate reserveren om beeld en geluid weer te geven. Vergeleken met blurays hebben Netflix-films dan ook iets fletsere kleuren en minder details. Overigens zal lang niet iedereen een duidelijk verschil zien, want ondanks de compressie is de videokwaliteit nog altijd zeer acceptabel. Hierbij komt de 1080p-resolutie goed tot zijn recht op iedere hd-televisie. Zeker als je voornamelijk dvd-kwaliteit gewend bent, is Netflix een enorme verbetering!

De streams zijn op de meeste Netflix-apparaten lekker scherp.

Sommige apparaten laten bij bepaalde films een Super HD-logo in het menu zien. Netflix heeft deze marketingterm in het leven geroepen om aan te geven welke titels er in de beste kwaliteit beschikbaar zijn bij voldoende bandbreedte. Op onder meer PlayStation 3, Apple TV en de Windows 8-app doe je een beroep op Super HD. Ook op het gebied van geluid valt Netflix absoluut niet tegen. Verreweg de meeste titels ondersteunen namelijk Dolby Digital Plus. Is het Netflix-apparaat niet aangesloten op een surroundset, dan kan je in het menu ook een stereo-audiospoor selecteren.

Samenvattend bevalt Netflix uitstekend, maar hoewel je best wat uren zoet bent om alle mooie films en series te bekijken, had het aanbod wat ons betreft wel iets breder gemogen. Voor abonnees uit de Verenigde Staten is er namelijk aanmerkelijk meer keus. Gelukkig werkt Netflix er hard aan om meer films toe te voegen. Zo sloot het onlangs een exclusieve deal met Walt Disney om hun nieuwe producties online aan te bieden.

Netflix ondersteunt erg veel apparaten. Het werkt op pc’s, tablets, smartphones, blurayspelers, spelconsoles, smart-tv’s en sommige mediaspelers. De kans dat je al geschikte Netflix-apparatuur hebt staan, is dus vrij groot. De streamingdienst werkt op ieder apparaat min of meer hetzelfde. Door een e-mailadres en wachtwoord op te geven, opent de interface op het scherm met je persoonlijke profiel. Je selecteert vervolgens bij een interessante filmtitel het gewenste audiospoor en je schakelt optioneel ondertiteling in. Prettig om te weten is dat de meeste (mobiele) apparaten de streams aanbieden in 1080p-kwaliteit. Voor iPad en iPhone heb je hiervoor wel iOS 7 nodig. Android-toestellen accepteren vooralsnog alleen 480p.

9,0

persoonlijke aanbevelingen

hoge kwaliteit streams