Statistieken kunnen je helpen om te achterhalen of je activiteiten op Twitter ook iets opleveren. Maak kennis met acht webdiensten die inzicht bieden in de invloed van jouw Twitter-account.

De webdienst Klout levert niet zozeer statistieken, maar gebruikt een bijzondere manier om de populariteit van gebruikers van sociale netwerken te vertalen naar een score, aan de hand van zeer uiteenlopende – soms controversiële – meeteenheden. Een belangrijk ijkpunt van Klout is om te meten hoeveel invloed gebruikers van sociale netwerken hebben op elkaar. Iemand die na het posten van een bericht op een social netwerk veel reacties, re-tweets, ‘likes’ of nieuwe volgers ontvangt, krijgt van Klout een hogere score dan iemand die veel volgers heeft, maar niet erg actief is of weinig reacties en interactie op berichten ontlokt.

Je invloed op sociale media kan het best worden gemeten als je al jouw sociale netwerkaccounts toevoegt die door Klout worden ondersteund. Dit zijn: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Foursquare, YouTube, Instagram, Tumbler, Blogger, Wordpress.com, Last.fm en Flickr. 

Je invloed op de sociale netwerken wordt door Klout beloond met ‘perks’, beloningen zoals gratis producten en kortingen op producten en diensten. De bedrijven die hieraan meedoen hopen hiermee op positieve reclame voor hun product of dienst.
De website oogt prettig en werkt uiterst intuïtief. We zien in één oogopslag onze score op de homepage, met daaronder een grafiek met de statistieken van onze score van de afgelopen 90 dagen. We krijgen ook informatie over onze activiteiten op de gekoppelde sociale netwerken. Klout biedt tevens een profielpagina met een overzicht van jouw score en doorverwijzing naar je profielpagina’s bij de andere sociale netwerken. Daaronder vind je jouw ‘influencers’, dat zijn andere gebruikers die je zelf met Klout hebt gemarkeerd als invloedrijk met betrekking tot jouw activiteiten op sociale netwerken. Je kunt de profielpagina ook voorzien van ‘topics’, ofwel onderwerpen die relevant zijn voor jouw activiteiten. Heb je veel invloed gehad op de community, bijvoorbeeld een record aantal re-tweets en hadden je tweets hierdoor een hoger potentieel bereik, dan vind je dat terug op de profielpagina als een zogeheten ‘moment’.

Veel webdiensten die statistieken bieden over je activiteiten op sociale netwerken gebruiken hierbij informatie die bij Klout over jou bekend is. Het kan dus beslist geen kwaad je aan te melden voor een gratis account op www.klout.com.

0,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten