Wie filmpjes en muziek op zijn of haar computer bewaart, heeft ook een goede mediaspeler nodig. Je wilt tenslotte ieder audio- en videoformaat soepel afspelen, zonder gezeur met videocodecs, ondertiteling en audiosporen. Welke mediaspeler kan je het beste kiezen?

Apple’s paradepaardje op het gebied van multimedia is natuurlijk iTunes, maar is dit programma ook geschikt om allerhande audio- en video-formaten mee af te spelen? Het antwoord hierop is helaas negatief! Deze bekende mediaspeler weigert namelijk veel populaire bestandsformaten die op grote schaal in downloadnetwerken als usenet en bittorrent circuleren. Zo weet iTunes bijvoorbeeld geen raad met mkv-, avi- en flv-containers. Ook mappenstructuren van een dvd en bluray worden niet ondersteund. Alleen videobestanden met de extensies m4v, mp4 en mov zijn afspeelbaar. Op het gebied van audio is de ondersteuning iets beter, al lukt het niet om naar flac-bestanden te luisteren. iTunes is eigenlijk vooral aantrekkelijk wanneer je fan bent van iOS-apparaten. Het programma bevat een overzichtelijke bibliotheek, zodat je eenvoudig media synchroniseert met een iPod, iPhone of iPad. Voor het afspelen van videobestanden op je computer zijn andere programma’s beter geschikt. Bovendien stelt iTunes relatief hoge eisen aan je hardware. Apple heeft iTunes wel voorzien van allerlei leuke snufjes. Zo kan je audio-cd’s rippen, muziekformaten converteren, tags aanpassen en smaakgebonden afspeellijsten maken. In plaats van dlna of upnp gebruikt iTunes het eigen AirPlay-protocol om mediabestanden binnen het netwerk te streamen. Hiervoor heb je geschikte apparaten nodig die compatibel zijn met dit protocol. Met de functie Thuisdeling deel je de mediabibliotheek met maximaal vier andere pc’s. Verder biedt iTunes toegang tot een zeer uitgebreide webwinkel.

4,0

fraaie vormgeving

veel extra functies