iobit Game Booster 3

Als je pc te langzaam is om nieuwe games te spelen, kun je een nieuwe processor of videokaart kopen. Of je probeert Game Booster, maar veel haalt dat niet uit.

Pc-gamers lopen er vaker tegenaan dan ze lief is: na een jaar of twee is je dure games-pc al niet meer in staat om de nieuwste games vloeiend te spelen. Een hardware-upgrade is niet goedkoop, dus een gratis tool is meer dan welkom. Iobit, dat we kennen van het middelmatige scorende Advanced SystemCare, richt zich met hun systeemoptimalisatie ook op gamers. Het voorheen betaalde Game Booster is sinds versie 3 gratis en belooft games sneller te laten werken.

De interface van Game Booster is vrij eenvoudig: een grote Start Boost-knop. Als je geen zin hebt om instellingen te configureren, zet je met deze knop in een keer een berg achtergrondprogramma's uit en andere prestatieverbeterende opties aan. Met de knop Switch to Gamebox krijg je een ander scherm voor je neus, waarmee je individuele games kunt boosten en achtergrondprocessen in meer detail kunt instellen. Je kunt er ook voor kiezen de hele interface te negeren en Game Booster automatisch te laten starten zodra je een game opstart. Hierbij worden games op distributieplatform Steam ook ondersteund. Erg handig!

Maar dan de resultaten: helpt Game Booster? Onze test-pc is niet traag genoeg om er echt profijt van te hebben (Phenom II X4 980 cpu, 8 GB ram en een GeForce 9800 GT). Zonder Game Booster halen we in Deus Ex: Human Revolution al 60 frames per seconde en in de Boost-modus komt er geen frame bij. Op oudere pc's kan de tool daadwerkelijk iets uithalen, want minder achtergrondprocessen is altijd beter, maar het doet niets dat je zelf niet in Windows kon doen.

• detectie van games op Steam

• niets wat Windows niet kan

• haalt pas iets uit op echt oude pc's