Tussen alle iPod-docks die we hier op de redactie binnenkrijgen valt de Altec Lansing iMV712 metéén op. Logisch: het is het eerste apparaat met een lcd-display voor het tonen van video.

De Altec Lansing iMV712 is één van de grootste iPod-docks die we ooit gezien hebben. Alleen Apple's eigen hifi komt qua afmetingen dicht in de buurt. Dat de iMV712 zo groot is, komt door het 8.5-inch scherm dat Altec Lansing op de voorkant van de iMV712 geplaatst heeft. Het dock is dus expliciet bedoeld om videobestanden op te kijken en daarom vooral interessant voor bezitters van een iPod video. Desondanks levert Altec Lansing ook kleine dockhouders mee voor andere iPods, zoals de nano.

De iMV712 is zeker niet lelijk. Naast het grote lcd-scherm nemen ook de boxen veel ruimte in. De grote boxen zijn er niet voor niets: in een geluidstest worden we bijna omvergeblazen. Het maximale volume ligt érg hoog en zelfs dan horen we bijster weinig vervorming. Over de speakers dus absoluut geen kwaad woord. Dankzij de speciale SFX-modus geeft Altec Lansing het geluid een ruimtelijke dimensie. Vaak is dit niet meer dan een marketingkreet en gaat de muziek er in de praktijk niet beter van klinken, maar gelukkig is dit bij de iMV712 niet het geval. Vooral bij het bekijken van films draagt deze virtuele kanaalscheiding bij aan een hoger kijkplezier.

Over het lcd-scherm zijn we toch wat minder te spreken. Om maar met de deur in huis te vallen: het scherm is noch in 4:3-, noch in 16:9-formaat. Waarom Altec Lansing voor een geheel eigen beeldverhouding heeft gekozen is ons een raadsel, maar de films die u afspeelt zijn dus nooit helemaal in verhouding. Nu is dit op zich niet rampzalig, maar dat het lcd-scherm zelf van een matige kwaliteit is helpt ook niet mee. Een filmpje of serie is wel te kijken, maar het loont meer om een simpel kabeltje te kopen en de iPod video op uw tv aan te sluiten. En daar betaalt u natuurlijk geen hoog aankoopbedrag voor.

Ook is het vreemd dat Altec Lansing niet meer met het lcd-scherm heeft gedaan. Wanneer we muziek afspelen, doet de iMV712 niets met het scherm. Een Altec Lansing-logo springt als een zenuwachtige screensaver heen en weer. Waarom niet het iPod-menu op het scherm weergeven? Nu zijn we gedwongen alsnog op het kleine iPod-schermpje te kijken om muziek of films te selecteren. Wat ons betreft heeft Altec Lansing een aantal vreemde keuzes gemaakt die het kijk- en luisterplezier verminderen.

• 8.5-inch videoscherm

• Uitstekende geluidskwaliteit

• Vreemde beeldverhouding

• Matige kwaliteit lcd-scherm

• Gebruik lcd slecht uitgewerkt

Wie op zoek is naar een iPod-dock om zijn muziek op maximaal volume af te spelen en niet op een euro meer kijkt heeft aan de iMV712 een uitstekend apparaat. De doelgroep voor wie het apparaat bedoeld is, namelijk mensen die hun videobestanden op een groter scherm willen kijken, zullen minder tevreden zijn. De keuze van Altec Lansing om het iPod-menu niet op het scherm weer te geven, de matige beeldkwaliteit en de vreemde beeldverhouding zijn ronduit vreemd. De iMV712 is zeker niet slecht, dat niet, maar het is ook niet wat we gehoopt hadden.

<td >Aantal speakers<td >stereo<td >Watt RMS (totaal)<td >40<td >Volume<td >afstandsbediening<td >Bas<td >-<td >Treble<td >-<td >Line-in<td >subwoofer<td >Line-out<td >-<td >iPod-dock<td >ja<td >iPod: wekker-functionaliteit<td >nee<td >iPod: snooze-functionaliteit<td >nee<td >iPod: video-uitgang<td >ja<td >FM-radio<td >nee<td >Afstandsbediening<td >draadloos<td >Voeding<td >Netspanning

6,0

...