Groepstest Netflix-alternatieven: Videoland Unlimited

De bekendste videotheek van Nederland exploiteert al jarenlang een succesvolle streamingdienst. Sinds RTL Nederland vorig jaar de digitale tak van Videoland heeft overgenomen, is er een aantal wijzigingen doorgevoerd. Klanten kunnen nog altijd films huren voor een tarief van maximaal € 5,99 per titel.

Het aanbod is behoorlijk divers, waarbij opvalt dat Videoland veel titels aanbiedt die we bij andere videodiensten niet zijn tegengekomen nemen. Filmliefhebbers kunnen voor tien euro per maand een abonnement op Videoland Unlimited nemen. Met dit abonnement is het mogelijk om onbeperkt naar films en series te kijken. Het aanbod is wel een stuk geringer vergeleken met de catalogus waarin je losse films kunt huren. In het Unlimited-gedeelte bevinden zich vooral films en series die al enkele jaren geleden zijn uitgebracht. Het aanbod is van ongeveer hetzelfde niveau als Netflix. Een belangrijk verschil is dat Netflix zich vooral richt op populaire Amerikaanse series, terwijl er bij Videoland Unlimited ook genoeg Nederlandse producties beschikbaar zijn. Geïnteresseerden kunnen Videoland Unlimited een maand lang uitproberen voor slechts 0,01 eurocent. Naast de website is de videodienst ook beschikbaar voor iOS, Android en smart-tv’s van Samsung. Verder bieden de tv-providers KPN, Telfort, XS4ALL, DELTA, Glashart en Caiway deze streamingdienst aan. Het is de bedoeling dat Videoland Unlimited aan het einde van dit jaar ook toegankelijk wordt voor gameconsoles en meer merken smart-tv’s. Net als Netflix gaat ook deze aanbieder eigen series produceren. Vanaf maart 2015 kunnen klanten exclusief genieten van de dramaserie Zwarte Tulp. Huub Stapel en Anna Drijver spelen hierin de hoofdrol. Afgelopen juni is de gebruikersinterface van www.videoland.com flink op de schop gegaan. De vernieuwde lay-out maakt gebruik van het volledige scherm, waarbij je horizontaal door de filmhoesjes kunt scrollen. Dit werkt erg prettig. Zodra je eenmaal een film aanklikt, verschijnt er gedetailleerde informatie in beeld. Vervolgens kun je de film rechtstreeks bekijken of toevoegen aan een zogenaamde watchlist. Over de beeldkwaliteit geeft Videoland helaas geen details vrij, maar de films ogen in ieder geval zeer scherp.

Volgende pagina: Netflix-alternatief, MeJane.com