Fraps

Fraps helpt met het maken van screenshots in spellen, maar ook hd-filmpjes en benchmarks behoren tot de mogelijkheden.

Een screenshot nemen van een spel vergt vaak wat uitzoekwerk. Per spel verschillen de instellingen en ieder programma plaatst screenshots in zijn eigen map. Met Fraps kunt u dit oplossen: met een zelf in te stellen sneltoets kan in ieder spel een screenshot worden genomen, die wordt opgeslagen in een vooraf ingestelde map. Fraps werkt met DirectX (ook versie 11) en OpenGL en maakt screenshots of filmpjes in resoluties tot 2560 x 1600.

Het maken van filmpjes is al even makkelijk als het maken van screenshots: door een sneltoets in te drukken begint Fraps de opname, het opnieuw indrukken van deze sneltoets beëindigt de opname. Fraps neemt ook het geluid van het spel (of een externe bron) op. Het maken van filmpjes vergt veel van zowel de harde schijf als processor van uw computer, omdat het beeld meteen op de harde schijf wordt opgeslagen. Fraps encodeert en comprimeert de beelden niet, waardoor de filmpjes al snel erg groot worden. De maker raadt aan om de filmpjes zelf te comprimeren met een programma als VirtualDub (gratis via www.virtualdub.org). Dat Fraps dit zelf niet doet is onhandig, maar begrijpelijk.

Ook het benchmarken van een game behoort tot de mogelijkheden. Zo kan Fraps de actuele framerate (frames per seconde) weergeven in een hoek van het scherm. De hoek kunt u zelf kiezen, maar lettertype en lettergrootte zijn niet aan te passen. Daarom is het beter om Fraps de benchmark op te laten slaan als csv-bestand. In deze stand kunt u ook de frametimes en de gemiddelde framerate bijhouden.

• eenvoudig te gebruiken
  • hoge kwaliteit filmpjes
  • filmpjes vereisen nabewerking
De filmpjes die Fraps produceert zijn zonder compressie niet erg handzaam. De kwaliteit is echter hoog en het gemak van de screenshotfunctie en de benchmarkopties maken dit ongemak meer dan goed. Wel is het programma aardig aan de prijs.