Ezviz C6T Internet PT Camera review

Deze C6T-camera is een compacte, bolvormige ip-beveiligingscamera met gemotoriseerde lens voor gebruik binnenshuis. De camera heeft diverse interessante functionaliteiten aan boord. Wat zijn de ervaringen na drie maanden gebruik? Dat lees je in deze Ezviz C6T Internet PT Camera review.

De Ezviz C6T ziet eruit als een bolvormige kookwekker van het soort waarvan je de tijd instelt door de bovenste helft te verdraaien. Maar het is wel degelijk een compacte ip-beveiligingscamera, verpakt in een zwart-witte plastic bol. Het witte onderste gedeelte bevat de elektronica en de poorten. Het zwarte bovenste gedeelte beweegt 340 graden los van de witte basis. Er zit een kleine elektromotor in waarop de camera is gemonteerd. Het koepeltje is van doorzichtig zwart plexiglas vervaardigd. Dankzij de motor is het mogelijk om op afstand de camera te draaien en de lens te kantelen (‘pan/tilt’-functie).

Ezviz is overigens een dochteronderneming van Hikvision, ‘s werelds grootste leverancier van videosurveillanceproducten. Dochteronderneming Ezviz levert betaalbare, eenvoudig te gebruiken surveillancecamera’s en beveiligingssystemen voor thuisgebruikers en kleinere ondernemingen.

Je verbindt de C6T Internet PT Camera via wifi of fast ethernet. De wifi-verbinding gebruikt de 2,4GHz-frequentie en is compatibel met Wireless-b/g/n tot 150 Mbit/s. Beelden bewaar je lokaal op een (niet-meegeleverde) micro-sd-geheugenkaart tot 128 GB. De camera kan 340 graden in het rond draaien (‘pan’) en de lens kan 90 graden kantelen (‘tilt’). De ingebouwde microfoon en luidspreker maakt audiocommunicatie in beide richtingen via de bijbehorende app mogelijk.

Andere kenmerken zijn nachtzicht tot tien meter, een 8x-digitale zoom en een privémodus die het beeld op zwart zet. Verder werkt de C6T samen met verschillende Ezviz-sensoren (infraroodsensors, sirenes, waterleksensor, deur/raamsensor en andere). Je kunt alles met de Ezviz-app bedienen, die tot vier live-videostreams tegelijk kan verwerken. Via een beveiligde koppeling kun je live-videobeelden met vrienden of familie delen.

Monteren en installeren

De camera kan op de muur of aan het plafond worden gemonteerd. Een grondplaat, schroefjes en boorsjabloon worden daarvoor meegeleverd. Maar je kunt hem ook gewoon los ergens neerzetten.

De externe voeding is een compacte witte 2A-voeding met afneembare usb-kabel, die drie meter lang is. De stroomaansluiting aan de camerakant is een rond plugje en dus geen usb-type. Maar bij eventuele problemen met de originele voeding kun je dus in principe een andere passende usb-voeding gebruiken, in combinatie met de meegeleverde afneembare stroomkabel.

Een statusled op de voorzijde toont informatie over de werking van de camera. Brandt de led blauw dan werkt de C6T normaal. Oranje betekent dat de privémodus actief is en dat er dus geen beeld doorgestuurd wordt naar de Ezviz Cloud. Rood wil zeggen dat er een probleem is met de netwerkverbinding. Via de app kun je de status-led desgewenst uitschakelen.

Ezviz C6T Internet PT Camera review

© PXimport

Installeer eerst de Ezviz-app op je Android- of iOS-apparaat. Steek intussen de camera in het stopcontact zodat die kan opstarten: dit duurt ongeveer een minuut. Creëer een gebruikersaccount in de Ezviz Cloud. Je e-mailadres, land van herkomst en een wachtwoord is hiervoor voldoende. Daarna kun je in de app je profiel verder aanvullen, maar dit is niet verplicht.

Scan de qr-code op de onderkant van de camera. De app verzendt de wifi-configuratie naar de camera via een geluidsgolf: houd je mobiel of tablet dicht bij de camera en zet het geluid hoog. De configuratie is binnen enkele seconden in orde. Deze installatieprocedure hebben we als zeer gebruiksvriendelijk ervaren.

App, instellingen en beveiliging

De mobiele app werkt ook in het Nederlands, heeft een overzichtelijke interface en is gebruiksvriendelijk. Het startscherm toont het actuele beeld van maximaal vier Ezviz-camera’s. Door op het camerabeeld te drukken, raadpleeg je de tijdslijn met de videogeschiedenis, bedien je de pan- en tiltfunctie en de audiofunctie, zet je de camera in slaapstand zodat er geen opname gemaakt wordt (privémodus), zoom je digitaal in, neem je een foto en/of maakt een video en kies je de videoresolutie.

In het algemene app-menu wijzig je de account- en app-instellingen en raadpleeg je de online help, die overigens niet veel voorstelt. Via het cameramenu kun je de specifieke instellingen voor elke aangesloten camera bepalen. In plaats van de standaardnaam met standaard ingevuld typenummer kun je elke camera een unieke naam geven, bijvoorbeeld “keuken”.

Opnames worden normaal gesproken in 1080p/15fps gemaakt (‘hi-def’), maar je kunt dit wijzigen in 720p/30fps (‘standaard’). Verder is het mogelijk om het beeld te spiegelen: handig wanneer je de camera tegen een wand of het plafond bevestigt.

Ezviz C6T Internet PT Camera review

© PXimport

Het cloud-protocol waarmee de camera met de Ezviz-cloud en -app communiceert is van het bedrijf zelf. We vonden geen informatie over het gebruikte encryptieprotocol en de bijbehorende sleutel, maar gelukkig is er wel sprake van beveiliging. Elke C6T heeft een unieke verificatiecode, waarmee de beelden worden versleuteld. Daarnaast worden de beelden met het eerder vastgelegde profielwachtwoord beveiligd.

Dat geldt ook voor de foto’s en video’s op de geheugenkaart. Je kunt die alleen bekijken met behulp van de app en uiteraard alleen nadat je het gekozen wachtwoord ingevoerd hebt. Het is weliswaar mogelijk om de afbeeldingscodering uit te schakelen, maar het is natuurlijk veiliger om dit niet te doen. Zelfs als de camera of de geheugenkaart gestolen wordt, blijven je opnames dan privé.

De privémodus zet het beeld niet alleen elektronisch op zwart, maar richt de lens ook fysiek naar het plafond. Als je deze modus uitschakelt duurt het daarom enkele seconden voor je opnieuw een bruikbaar beeld ziet.

Draaien en kantelen

De draai- en kantelfunctie bedien je in de live view door middel van een virtuele cursor onder het beeld. Houd je je smartphone in landscape-positie dan verschijnt een grotere cursor rechts in beeld. Je beweegt de lens in alle richtingen met behulp van de pijltjestoetsen of met het oranje pictogram in het midden van de cursor. Zolang de cursor zichtbaar is, houdt de app de mobiel wakker, zodat je rustig kunt blijven rondkijken.

Daarnaast kun je automatische tracking inschakelen. Wanneer die geactiveerd is, zal de camera elke beweging automatisch volgen. Dit werkt redelijk goed, maar als je heel snel voor de camera langsloopt kan de motor je niet volgen. Wel is het voor een onbekende wellicht niet gauw duidelijk dat er een bewegende camera in het discrete bolletje is gemonteerd. Dit mede dankzij de zwarte koepel, die de lens grotendeels aan het zicht onttrekt.

Een derde mogelijkheid is de camera een 360-gradenfoto te laten maken van de ruimte waarin hij is opgesteld. Dit duurt een tiental seconden, waarbij de camera uiteraard stabiel dient te staan.

Ezviz C6T Internet PT Camera review

© PXimport

Bij bewegingsdetectie kan de camera je daarvan op de hoogte houden, maar alleen via een push-bericht op je smartphone (of op de smartphone van een familielid of vriend die je in de app daarvoor de nodige toestemming gaf). Meldingen via bijvoorbeeld sms of Whatsapp zijn dus niet mogelijk. De alarmnotificatie werkt standaard continu, maar je kunt ook een tijdsplanning invoeren. Dit functioneert vrij omslachtig, vooral voor wat betreft het wijzigen of wissen van een eerdere planning: die kun je alleen dag per dag wissen of wijzigen, niet in één keer.

Eerste indruk en drie maanden later

De beeldkwaliteit beoordelen we als zeer goed, zowel overdag als ‘s nachts. Het nachtzicht is erg duidelijk en het infraroodlicht bestrijkt ook grotere kamers probleemloos in zijn geheel.

De mogelijkheid om rond te kijken is een van de belangrijkste sterktes van deze camera. Houd er wel rekening mee dat de lens een fysieke stoppositie heeft op 340 graden. Als je die bereikt, duurt het ongeveer twintig seconden om de camera terug helemaal in de andere richting te bewegen. Wel bestrijkt het beeld altijd een volledige ruimte: de lens is breed genoeg om een overlappend beeld te geven links of rechts van de stoppositie. Toch zou het handig zijn als de app een sneltoets zou hebben waarmee je het beeld in één keer kunt draaien (of negentig graden kantelen). We missen daarnaast de mogelijkheid om een standaardpositie te kiezen waarnaar je de camera via een sneltoets snel laat terugkeren.

Beschermde foto’s en video’s zijn alleen in de app te bekijken. De app heeft een deelfunctie, maar gebruikt helaas niet de standaard deelfunctie van Android of iOS. Handmatige foto’s en video’s worden in een genummerde fotofolder bewaard en deze kun je van daar wél verder delen met de standaard deelfunctie van je smartphone of tablet. In de Ezviz-app zelf is er echter geen spoor van die folder: die moet je zelf opzoeken via de foto-app van je mobiel. Dit onderdeel van de app kan duidelijk nog gebruiksvriendelijker!

Ezviz C6T Internet PT Camera review

© PXimport

In de testperiode werkte Ezviz zijn mobiele app enkele keren bij. De netwerkstabiliteit werd verbeterd, hoewel wij daar zelf tijdens de test nooit problemen mee ondervonden. Eind augustus werden enkele nieuwe functies toegevoegd, met als belangrijkste de mogelijkheid om de fhd-videostream voortaan ook in de live-view-weergave te bekijken. De live-view geeft nu toegang tot drie videokwaliteiten: ‘ultra hd’ (1080p/30fps), ‘hi-def’ (1080p/15fps) en ‘standaard’ (720p/30fps). Als de verbinding snel genoeg is, geven hi-def en ultra-hd de beste beeldkwaliteit. Wij ondervonden geen problemen bij het continu gebruiken van de ‘hi-def view’.

Jammer genoeg is de mogelijkheid om handmatig gemaakte beelden extern te delen ook in de recentste app-versie nog steeds niet uitgebreid tot andere apps dan Facebook en Google+. Dit moet je dus nog altijd via een fotofolder en de standaard galerij-app van je mobiel doen.

De Ezviz By Hikvision C6T Internet PT Camera levert in alle lichtomstandigheden een goede beeldkwaliteit. De gebruiksvriendelijkheid, de privémodus en de versleuteling van beelden op bestandsniveau zijn verdere pluspunten, maar het extern delen van gemaakte beelden verdient verbetering. De automatische bewegingsdetectie is nogal gevoelig en levert net te vaak onnodige opnamen op. De prijs is redelijk in verhouding tot de mogelijkheden.

8,0

Ezviz C6T Internet PT Camera

Gebruiksvriendelijk