DVD Ripper Platinum 2

Wat is er handiger dan op uw mediaserver thuis kopieën te hebben van al uw dvd's? Nooit meer een dvd kwijt en alles overzichtelijk gesorteerd en doorzoekbaar in mappen. Of wilt u uw favoriete dvd op uw iPod op vakantie meenemen? Met Joboshare DVD Ripper Platinum 2 kan het.

Joboshare DVD Ripper Platinum is een pakket om films en muziek van uw dvd's te kopiëren en op te slaan op uw harde schijf of draagbare mediaspeler. Dit zogeheten rippen is een complex proces. Elk beeldje van de film moet eerst worden gedecomprimeerd, dan geconverteerd en ten slotte in een nieuw, gecomprimeerd bestandsformaat weer worden weggeschreven. Aangezien een beetje speelfilm zo'n 150.000 beeldjes bevat, vereist dit nogal wat rekenkracht van uw computer. De dvd-ripper van Joboshare probeert dit proces zo makkelijk mogelijk voor u te maken.

Makkelijk

De gebruikersinterface van het pakket is eenvoudig en overzichtelijk en bestaat uit slechts één venster waarin u alle functionaliteit direct kunt bereiken. U ziet het filmfragment waar u mee bezig bent en kunt veel instellen, zoals onder meer de te gebruiken codec, de resolutie, de start- en eindtijden van het stuk dat u wilt rippen, de resolutie in x- en y-richting en het aantal beelden per seconde. Deze instellingen zijn nogal gedetailleerd en specialistisch en eigenlijk alleen geschikt voor de ervaren gebruiker. Voor de minder ervaren gebruiker is het handiger om deze instellingen automatisch door het pakket zelf te laten doen door het juiste 'profiel' te kiezen. U kiest dan bijvoorbeeld het profiel 'iPod (320x240)MPEG-4 Exellent quality' en alle instellingen staan in een keer goed. Daarna geeft u eenvoudig aan welke hoofdstukken van de dvd moeten worden geript en waar de geripte bestanden op uw harde schijf moeten worden geplaatst. Een handige feature is dat u de geripte bestanden makkelijk kunt splitsen in delen met een bepaalde lengte, zodat u ze ook verdeeld over media met een wat kleinere capaciteit, zoals normale cd's, kunt verdelen.

Veel

Joboshare gaat er prat op dat het pakket zoveel bestandsformaten en media-apparaten ondersteunt. Daar zijn wij het mee eens. Een greep uit de lijst video- en audiobestandsformaten bevat onder andere avi, mpeg4, wmv, divx, rm, mov, xvid, 3gp, flv, swf, mp3, wma, wav, m4a, aac en ac3. Dit lijkt ons voor de meeste gebruikers ruimschoots voldoende. Ook zult u niet snel een mediaspeler tegenkomen die het pakket niet ondersteunt. We vinden ondersteuning voor bijvoorbeeld iPod, Zune, iPhone, Apple TV, PSP, Xbox 360, PS3, mp4/mp3-spelers, smartphones, Pocket PC, pda's, mobiele telefoons, Archos, Archos AV500, Archos AV700, Archos GMini402, iRiver PMP-100 en Creative Zen Vision.

Snelheid

Het conversieproces gaat redelijk snel. Onze testlaptop, een AMD Turion X64x2 1GB met een externe Samsung dvd-drive (usb 2.0), doet er ongeveer twee uur over om een speelfilm van twee uur te converteren naar een iPod-film. Het resulterende bestand is ongeveer 1,5 GB groot. De kwaliteit van de conversie is prima en de film is redelijk te volgen op het minischermpje van de iPod.PluspuntenMinpuntenConclusie

• werkt erg prettig

• ondersteunt veel bestandsformaten

• Engelstalig

Met Joboshare DVD Ripper Platinum hebt u een prima pakket in handen om uw dvd-collectie te kopiëren naar uw harde schijf of andere mediadrager. Ook is het een handig pakket om uw films geschikt te maken om afgespeeld te worden op uw mp4-speler. We vinden het wel een beetje jammer dat het pakket geen dvd's kan branden, maar daar levert Joboshare natuurlijk een andere oplossing voor.

8,0

...