Instant Messaging is leuk, maar het wordt leuker als je elkaar ook kan zien. Hercules pretendeert dit met de nieuwe Dualpix HD Webcam makkelijk te maken én dankzij de 1.3 megapixel-sensor niet aan kwaliteit in te hoeven boeten.

Software

In de doos vinden wij de beknopte gebruikershandleiding waarin voor meer informatie wordt verwezen naar de digitale pdf-versie. Verder vinden we een cd met drivers en software en een cd met Windows Live Messenger 8.0 (build 812) in de doos terug. Dit laatste is opmerkelijk, omdat deze cd bij veel andere webcamfabrikanten wordt weggelaten. Dus ook al heeft u Windows Live Messenger nog niet gedownload, bij Hercules kan u meteen aan de slag.

Webcam Station Evolution

De bijgeleverde software omvat het webcamprogramma "Webcam Station Evolution", dat helaas alleen Engelstalig is. Via dit programma is het mogelijk om de webcam te bedienen en in te stellen, het maken van foto's en filmpjes kunt u er ook mee. De interface is erg speels en de verschillende functieknoppen zitten dan ook echt overal verstopt. Bij de minimalisatie- en afsluitknop bevindt zich ook de configuratieknop. Als u hierop klikt verschijnt er een nieuw fold-out menu met opties om onder andere Algemene-, Audio/Video- en Blog- instellingen te doen. Via een druk op de Capture-knop komt u terecht bij het gedeelte waar het ook daadwerkelijk allemaal om draait: het maken van foto's en videos.

Genummerd

Elk instellingenveld heeft zijn eigen nummer, zo is nummer één bijvoorbeelde de mode selectie. Hierbij kunt u kiezen tussen het maken van een gewone foto, een filmpje, een timer-foto of de burst mode. Deze houdt in dat meerdere foto's worden omgezet in een .gif bestandje, zodat u een bewegend plaatje krijgt. Het tweede veld is voor de resolutie. Deze kan worden ingesteld van 160x120 tot 1280x1024 (1,3 megapixel). Hogere resoluties zijn ook mogelijk, maar de foto’s worden dan geupscaled (softwarematig vergroot naar een hogere resolutie). Veld nummer drie heeft alleen een Capture knop en veld vier bestaat uit een filemanager om te kunnen kiezen waar u uw foto's wilt plaatsten.

E-mail, blogs en iPods

Bij het vierde veld pronken ook de knoppen om uw foto's gelijk te exporteren naar uw map, e-mail, blog, PSP of iPod. Het enige wat de blog functie doet is het verkleinen van de afbeeldingen voor weblogformaat (afhankelijk van uw blog-aanbieder); de e-mail-functie zet ze als bijlage in een lege e-mail. Voor de PSP en iPod-functionaliteit is het nodig om de apparaten aan te sluiten en de iPod vereist zelfs iTunes.

Kwaliteit

De kwaliteit is natuurlijk het belangrijkst. Foto’s tot 1280x1024 blijven webcam-waardig, zodra u voor een hogere resolutie kiest is duidelijk te zien dat de kwaliteit afneemt. De filmpjes zijn goed te noemen. Ongecomprimeerd komen de filmpjes op een kleine 1,7 GB per 2 minuten uit, gecomprimeerd zitten we daar ver onder. De filmpjes kunnen gelijk worden gecomprimeerd in veel gangbare formaten: divx mpeg zijn daar voorbeelden van. De bijgeleverde headset werkt ook goed.PluspuntenMinpuntenConclusie

• Alleen Engelstalige software

• Veel opties

• Werkt prima

De Hercules Dualpix HD webcam is een prima webcam voor de gelegenheidsgebruiker. Handig is dat Windows Live Messenger 8 is meegeleverd op een cd, maar het is nog maar de vraag hoeveel mensen dit al niet op hun pc hebben staan. Opties als One Clic Blog en One Clic Animated Gif zijn erg leuk, maar zullen niet iedereen direct aanspreken. De kwaliteit van de webcam is gewoon in orde.

8,0

...