Dosgames Disc

Hoewel het dos-tijdperk al meer dan 10 jaar achter ons ligt, blijven de oude dos-games leuk. Echter zijn deze games niet zomaar onder Windows XP en Vista te draaien.

Gelukkig is er Dos-box waarmee je een dos-omgeving emuleert en je probleemloos alle dosgames van vroeger kan spelen, mits je deze in je bezit hebt natuurlijk. Ondanks dat Dos-Box niet moeilijk is om te gebruiken, helemaal niet met de grafische schil Defender, zijn er toch mensen die moeite hebben om op deze manier dos-games te spelen. Speciaal voor hen hebben Joris en Erik Drenth, voorheen webmasters van www.dosgamesonline.com , de dosgames disc ontwikkeld. Deze cd bevat 475 MB aan dos-games. Via een gemakkelijk menu kun je kiezen uit 105 dos-games welke allemaal met één klik zowel onder Windows 2000, XP als Vista werken. Een kleine greep uit de verzameling: Jazz Jackrabbit, Commander Keen, Prince of Persia, Doom en meer. Deze cd maakt overigens ook gebruik van Dos-Box. Hoewel het gebruiksgemak hoog is kleeft er toch een nadeel aan. Het overgrote deel van de games is shareware of demo materiaal.

• gebruiksgemak
  • overgroot deel is shareware of demo
Als u gewoon van tijd tot tijd nostalgisch wilt gamen, is dit geen probleem maar als u echt een dos-game tot het einde wilt spelen heeft u aan deze disc weinig. Daarnaast, als u een beetje uw weg op de computer en internet weet, kunt u bijna alle software die aanwezig is op de disc gratis downloaden.

Category: Review, Tools