Deezer

Er is een nieuwe revolutie aan de gang in muziekland. De CD moest ooit plaatsmaken voor mp3. Nu verdwijnt het digitale geluidsbestand ten gunste van streaming muziek. Spotify was de wegbereider. Inmiddels zijn er veel meer aanbieders. Welke presteert het best?

Deezer is een Franse dienst die door T-Mobile voordelig aangeboden wordt bij abonnementen. De dienst heeft een aanbod van 20 miljoen tracks. Dat is een indrukwekkend getal, maar het betekent niet dat de dienst alle muziek heeft. Twee tracks op onze lijstjes waren niet te vinden. Over het algemeen is het aanbod echter prima in orde. Opvallend is dat Pink Floyd hier te vinden is, terwijl die band op bijvoorbeeld Spotify ontbreekt. Aan de andere kant vinden we geen tracks van zanger Maarten van Roozendaal, die wel bij andere diensten is te vinden. Ook de andere geteste diensten hebben soms om onduidelijke reden bepaalde muziek wel of niet.

Deezer timmert flink aan de weg met apps. Er zijn versies voor Windows Phone, Android, iPhone en iPad. Ook zijn er apps voor televisies (Samsung, LG, Toshiba) en voor het Sonos-muzieksysteem. Je hebt wel een betaald abonnement nodig om deze apps te kunnen gebruiken. Dat kost 9,99 euro per maand. Wie muziek alleen op de pc wil luisteren is voordeliger uit. De eerste 12 maanden kun je zelfs helemaal gratis luisteren, mits je het niet erg vind om zo nu en dan een advertentie te zien. Na dat eerste jaar mag je nog maar 2 uur per maand luisteren, of je sluit een abonnement af voor 4,99 euro per maand. Daarvoor mag je onbeperkt luisteren, zonder reclames, maar met mindere geluidskwaliteit dan bij het betaalde abonnement.

Een handige mogelijkheid is het uploaden van eigen mp3-bestanden naar Deezer. Die kun je daarna ook onderweg beluisteren via de mobiele app. Ze blijven voor privé-gebruik: je kunt de uploads niet delen met anderen. Verder kun je afspeellijsten samenstellen, maar bij gebrek aan inspiratie kun je ook luisteren naar vooraf samengestelde kanalen - een soort van radiostations. Die zijn gebaseerd op een bepaald thema (bijvoorbeeld techno of alternative) of artiest (zoals Rihanna of Bruno Mars).

Bijzonder is dat er Deezer-apps verkrijgbaar om functionaliteit toe te voegen aan de site. Zo is er een leuke app om je muziekkennis van blues en jazz op te frissen. Platenlabel Pias heeft een app gemaakt met nieuwe releases. Er zijn nog niet heel veel apps beschikbaar, maar het aantal zal ongetwijfeld groeien.

De apps voor smartphone en tablet ogen wat eenvoudig, maar doen hun werk prima. De iOS-apps ondersteunen AirPlay om de muziek naar een stereo-installatie te streamen. Handig is de optie om afspeellijsten in zijn geheel te downloaden voor offline gebruik. Zo kun je de tracks later beluisteren zonder dataverkeer te verbruiken. Zowel de apps als de website reageren snel.

Category: Review, Streaming media

Tags: Streaming Audio