De beste draadloze bewakingscamera's voor buiten

© PXimport

Geplaatst: 22 december 2021 - 08:30

Aangepast: 17 november 2022 - 08:56

Redactie ID.nl

Op zoek naar de beste draadloze bewakingscamera's voor buiten? We hebben zes exemplaren getest die geschikt zijn voor buitengebruik in weer, wind, tropische dagen, sneeuw en bij extreme kou. Sommige zijn ook binnen inzetbaar. Hoe goed functioneren ze?

Bewakingscamera’s voor buitengebruik zijn prijziger dan die voor gebruik binnenshuis omwille van de duurdere weersbestendige behuizingen. Het IP-getal, ook wel ‘immersion protection’ of ‘ingress protection’ genoemd, geeft een indicatie van hoe goed een apparaat bestand is tegen stof en vocht. Het IP-getal varieert voor de geteste camera’s tussen de 54 en de 66 (details vind je in de tabel).

De hoogte van het eerst cijfer, maximaal zes, is een indicatie van de stofbestendigheid; het tweede cijfer is maximaal negen en geeft aan hoe goed het apparaat bestand is tegen water en regen. Alle geteste camera’s kun je daarom onbeschermd door een afdak of goot tegen een muur of een paal bevestigen.

De interne elektronica dient daarnaast ook bestand te zijn tegen extremere temperaturen dan gebruikelijk voor een binnenbewakingscamera. Alle geteste apparaten blijven volgens de fabrikanten video opnemen bij maximaal -10 tot -20 graden Celsius. Om praktische redenen hebben we deze claim niet daadwerkelijk getest. Vanwege van de beeldkwaliteit is het beter deze camera’s tegen direct zonlicht te beschermen. Toch weerstaan ze temperaturen van 40 tot wel 60 graden Celsius en kan men ze dus ook in (tijdelijk) direct zonlicht hangen. Tijdens de testperiode scheen de zon gedurende een beperkte periode op de camera’s. Wij stelden geen problemen met oververhitting vast.

Dankzij splitsbare en verlengbare stroomkabels (D-Link, Foscam, Reolink), batterij-aansturing (Google) of compatibiliteit met het gewone stroomnet (Somfy, Netatmo), is de fysieke installatie van deze camera’s niet moeilijk. Iedere fabrikant levert het benodigde bevestigingsmateriaal mee. In de doos vind je meestal ook een mal die je helpt bij het boren van de gaten voor de meegeleverde pluggen en schroeven.

Ook softwarematig zijn deze camera’s veel gebruiksvriendelijker dan hun soortgenoten van enkele jaren geleden. Gebruiksvriendelijke apps en de bij de aankoop inbegrepen beveiligde cloudopslag betekenen dat je hun bewakingseigenschappen ook zonder veel netwerkkennis veilig en optimaal kunt inzetten.

De cloudopslag is bij de meeste fabrikanten wel slechts beperkt gratis (met Google Nest als slechtste leerling van de klas, met maar drie uur gratis clips om op te slaan). Wil je niet aan een abonnement vastzitten, kies dan een camera die eigen opslag ondersteunt: geheugenkaart, FTP-server, Dropbox of equivalent of een ONVIF-compatibel netwerkapparaat.

Bekijk hieronder de testsamenvatting. Daarna gaan we dieper op de individuele producten in.

Klik op de afbeelding voor hogere resolutie.

© PXimport

D-Link DCS-8635LH

© PXimport

De D-Link DCS-8635LH is een compacte, zuilvormige bewakingscamera die opneemt in 720p- of 1440p-resolutie in bandbreedtesparend HEVC-formaat. Opnames worden naar keuze lokaal op een niet-meegeleverd geheugenkaartje, in de D-Link-cloud en/of op een ONVIF-compatibele NAS, VMS of NVR bewaard. Behalve draadloos verbind je deze camera desgewenst via Fast Ethernet met het thuisnetwerk.

D-Link raadt aan om de DCS-8635LH op minimaal twee meter hoogte te monteren met een meegeleverd plastic bevestigingsplaatje dat je aan een wand vastschroeft. Bevestigen tegen een paal kan ook. De behuizing draait tot 135 graden naar links en naar rechts voor een totaal gezichtsveld van 270 graden. Dit kan handmatig via de app of automatisch wanneer de camera een persoon detecteert (‘auto tracking’). Microfoon, luidspreker en de 95dB-sirene zijn ingebouwd.

De mydlink-app ondersteunt tweewegcommunicatie. Met de app zoom je in en uit, draai je de lens, en regel je eenvoudig alle instellingen, zoals het in- en uitschakelen van de microfoon en sirene, het configureren van de privacymodus en het instellen van de detectiegevoeligheid. Tot voor kort kon je bij D-Link gratis onbeperkt tot vijftig clips van maximaal drie camera’s een dag lang in de cloud bewaren. Voortaan is het gratis aanbod slechts een jaar lang geldig na aankoop van een camera.

De beeldkwaliteit is goed, zowel overdag als ‘s nachts, wanneer de camera als er nog een beetje licht is zelfs behoorlijke kleuropnames maakt. De detectie van personen is accuraat op een afstand tussen de twee en de zeven meter.

D-Link DCS-8635LH

9Score90

• Eenvoudige installatie

• Goede beeldkwaliteit

• Richtbare lens

• Cloudopnames niet langer onbeperkt gratis

Foscam S41

© PXimport

De Foscam S41 heeft het bekende kogelvormige ‘mini-bullet’ design van zoveel bewakingscamera’s. De 4megapixel-sensor filmt maximaal in 1440p-kwaliteit. Bij detectie wordt optioneel niet alleen de ingebouwde sirene, maar ook de interne schijnwerper geactiveerd om indringers af te schrikken. Opnames worden gratis bewaard op een niet-meegeleverd microSD-kaartje, op een ONVIF-apparaat in het netwerk of tegen betaling bij de Foscam Cloud Service. De ‘zeven dagen-formule’ die normaal 4,99 euro per maand of 49,99 euro per jaar kost, is drie maanden lang gratis inbegrepen.

De ingebouwde microfoon en luidspreker maken, in combinatie met de Foscam-app, tweeweg-gesprekken mogelijk. De camera is vast gemonteerd op een richtbare voet, waaruit onderaan een kabel van een halve meter komt die op het einde in twee delen splitst voor voeding en Fast Ethernet. Je schroeft dit vast op een meegeleverde kunststof wandplaat. Het wifibereik is minder groot dan bij de andere camera’s en reikte niet tot aan onze gebruikelijke testlocatie.

De wifivoorziening in de camera lust onze mesh-configuratie niet: de camera splitst de éne ssid van het wifinetwerk uit in meerdere draadloze netwerken met dezelfde naam, evenveel als er mesh-adapters zijn (geen roaming-ondersteuning). De beeldkwaliteit is goed op de hoogste van drie instelbare kwaliteitsniveaus. Digitaal zoomen geeft dankzij de iets grotere sensor een behoorlijk resultaat, waarbij ook gezichten op iets langere afstand herkenbaar blijven.

Foscam S41

8Score80

• Goede beeldkwaliteit

• Automatische schijnwerper

• Groot detectiebereik

• Wifi-signaal functioneert niet optimaal met mesh-netwerk

Google Nest Cam (batterij)

De beste draadloze bewakingscamera's voor buiten-18713042

© PXimport

De nieuwste generatie van de Google Nest Cam werkt op batterijen en is daardoor overal eenvoudig te installeren, zowel binnen als buiten. Bij normaal gebruik gaat de accu tussen de anderhalve en zeven maanden mee, afhankelijk van het aantal opnames. Opladen gebeurt magnetisch via een pogoplug die vastklikt aan de onderkant van de kogelvormige camera. Permanent ingeplugd laten mag, maar de meegeleverde voeding werkt alleen binnen. Optioneel is een apart verkrijgbare waterdichte stroomkabel voor buitengebruik verkrijgbaar (34,99 euro).

De laadpoort werkt overigens ook om de camera te bevestigen op de apart verkrijgbare standaard met drie meter lange stroomkabel; die is bedoeld voor binnengebruik. De 2K-sensor neemt beelden op met een maximale kwaliteit van 1080p en 30 fps. Beelden worden op het apparaat versleuteld met een AES-128-encryptiesleutel vóór ze worden verzonden en opgeslagen. Als de wifi-verbinding wegvalt of er een stroomstoring is, slaat de Nest Cam automatisch maximaal een uur aan opgenomen gebeurtenissen in het lokale geheugen op.

De beeldkwaliteit is met de standaardinstellingen acceptabel, al zitten er dan wel meer digitale artefacten in het beeld en is de algemene beeldresolutie duidelijk lager dan 1080p. Gezichten worden echter wel goed herkenbaar weergegeven als ze zich niet verder dan zes meter van de camera bevinden. Gebruik je de maximale kwaliteitsinstellingen, die de accu meer belasten, dan verbetert de beeldkwaliteit merkbaar. De beste beeldkwaliteit krijg je wanneer de Cam op een stroombron is aangesloten, want dan is de videostream het minst gecomprimeerd.

Google Nest Cam (batterij)

9Score90

• Zeer eenvoudige installatie

• Gebruiksvriendelijk

• Zowel binnen als buiten

• Prijzig

• Abonnement nodig voor geavanceerde mogelijkheden

Netatmo Slimme Buitencamera

© PXimport

De Slimme Buitencamera van Netatmo is er met en zonder sirene. Deze strak vormgegeven, grote wifi-buitencamera met een 4megapixel-sensor en maximaal 1080p-resolutie heeft een ingebouwde schijnwerper en onderscheidt automatisch mensen, auto’s en dieren van andere bewegingen.

Video’s worden versleuteld bewaard op een in de fabriek geïnstalleerd, verwisselbaar microSD-geheugenkaartje. Daarnaast bewaar je ze naar keuze bij Dropbox, op een FTP-server of op je mobiel. Je bedient alles met de Legrand Security-app van het Franse moederbedrijf. Bestaande opnames raadpleeg je via deze app en de beveiligde Netatmo-cloud, waarvan het gebruik volledig gratis is. Voor alle duidelijkheid: de opnames worden niet in de cloud bewaard: die dient uitsluitend als beveiligd doorgeefluik. Met de app bedien je verder de andere smart home-apparaten van Legrand/Netatmo, zoals de binnencamera, videodeurbel, rookmelder, binnensirene en deur- en raamsensoren. Wordt een deursensor geactiveerd, dan kun je bijvoorbeeld automatisch beginnen te filmen met de camera.

De Slimme Buitencamera werkt op het gewone stroomnet en wordt vast aan een muur gemonteerd, ideaal op 2,5 à 4 meter hoogte, met een knik naar beneden van dertig graden. Video- en geluidskwaliteit zijn uitstekend. De schijnwerper die automatisch aanspringt (je kunt dit uitschakelen) is erg handig. Over de privacy is goed nagedacht: zelfs als een onbekende de camera fysiek meeneemt, kan hij de bewaarde video’s niet bekijken of de configuratie van de camera wijzigen.

Netatmo Slimme Buitencamera

9Score90

• Sterke privacybeveiliging

• Automatische schijnwerper

• Geen abonnementskosten

• Wifi niet bij iedereen even stabiel

• Opnieuw configureren wifi redelijk omslachtig

• Duur

Reolink RLC-510WA

© PXimport

De Reolink RLC-510WA is een kleine kogelvormige bewakingscamera met 5megapixel-resolutie. Ook het opgegeven detectiebereik van maximaal dertig meter en het nachtzicht van evenveel meter is opvallend hoog voor een camera van deze prijsklasse. Twee zelf te monteren externe antennes geven het design iets ouderwets. Onhandig is het vastgeschroefde, moeilijk te openen klepje van de geheugenkaartsleuf.

Opnames bewaar je lokaal op een zelf aan te schaffen geheugenkaartje of op een FTP-server. De optioneel inschakelbare Reolink-cloudverbinding dient niet voor opnames, wel voor het verbinden van de camera met Google Home-apparaten, zoals een Nest Hub die je kunt gebruiken om livebeelden te bekijken. De camera is vast gemonteerd op een richtbare voet, waaruit onderaan een kabel komt die aan het einde in drie stukken splitst: Fast Ethernet, voeding en een resetknopje.

Een metalen wandplaat, bevestigingsmateriaal en een verlengkabel voor de splitsbare stroomkabel zitten in de verpakking. Behalve met de app is de camera ook bereikbaar met Windows-software en via het ingebouwde webbeheer. Op het hoogste detectieniveau worden alle bewegingen gedetecteerd. Het middelste niveau detecteert personen, voertuigen en huisdieren. Het laagste niveau is alleen gevoelig voor personen en voertuigen. Als de camera beweging detecteert, dan start niet alleen een video-opname, maar wordt ook direct een foto bewaard.

De beeldkwaliteit bij de hoogste instellingen is goed, maar ondanks de hogere sensorresolutie niet uitzonderlijk véél beter dan die van de geteste camera’s met FHD-sensor. Digitaal zoomen werkt dankzij de hogere sensorresolutie iets beter, hoewel dit nog niet betekent dat gezichten die op meerdere meters van de camera staan scherp worden weergegeven.

Reolink RLC-510WA

8Score80

• Betaalbaar

• Goede videokwaliteit

• Privacymaskering

• Geen cloudopslag

• Externe antennes

Somfy Buitencamera

© PXimport

De Somfy Buitencamera bewaart zijn bewakingsbeelden in de sterk beveiligde bedrijfseigen cloudomgeving. Beelden zijn tijdens transit en bij opslag versleuteld met AES-256-encryptie en kunnen tot zeven dagen lang bekeken en lokaal bewaard worden. Voor vijf euro per maand bijbetaling maakt de camera 24/7 video-opnames in de cloud; van elke clip kun je maximaal tien minuten downloaden. Deze camera kan de detectiebeelden ook automatisch opslaan bij Google Drive, Dropbox of OneDrive.

De camera werkt samen met de andere beveiligingsproducten uit het Somfy-productaanbod. Je kunt een bestaande buitenverlichting doorlussen en vervolgens net zoals de camera met de Somfy Protect-app bedienen. Bij de detectie kun je de verlichting dan automatisch inschakelen. De app werkt overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. De functies zijn logisch ingedeeld. Zo kun je direct op het beginscherm de bewegingsdetectie in- en uitschakelen met één druk op het bewakingspictogram. Video’s die bij onraad werden opgenomen, zijn direct toegankelijk via de bibliotheekfunctie. Verder heb je onmiddellijk toegang tot de geschiedenis van recente gebeurtenissen via het gebeurtenissenpictogram.

De infrarode bewegingssensor en ingebouwde warmtesensor zijn slim genoeg om personen van (huis)dieren te onderscheiden, zodat er weinig valse alarmmeldingen worden gegeven wanneer bijvoorbeeld een kat of hond door het beeld loopt. De beeldkwaliteit is goed, maar zelfs in het Full-HD-beeld zijn er soms, maar niet altijd behoorlijk wat artefacten en blokvorming omwille van de datacompressie. Niettemin zijn gezichten meestal goed herkenbaar.

Somfy Buitencamera

8Score80

• Gebruiksvriendelijk

• Goede beeldkwaliteit

• Koppelbaar aan bestaande buitenverlichting

• Prijzig

• Volledig van kunststof

Deze buitencamera’s leveren allemaal een goede tot uitstekende beeldkwaliteit en combineren dit met redelijk betrouwbare gebeurtenissendetectie en gebruiksvriendelijke apps. Zelfs de goedkoopste camera, de Reolink RLC-510WA, presteert goed.

Kun je met het ietwat ouderwetse design leven, dan is dit een verdienstelijke Slimme Koop. De best presterende bewakingscamera’s zijn de D-Link DCS-8635LH en de batterij-aangedreven Google Nest Cam. De D-Link-camera is veel goedkoper, zowel in aankoop als in gebruik, en krijgt dus het keurmerk Best Getest.