De beste beveiligingscamera's vergeleken

De (draadloze) netwerkdekking in huizen neemt toe, terwijl talloze elektronicamerken zich mengen in de markt voor betaalbare ip-camera’s. Kortom, een goed moment om huis en haard beter te bewaken. We nemen enkele van de beste beveiligingscamera's onder de loep.

Het toevoegen van een ip-camera aan het netwerk is tegenwoordig een koud kunstje. Je selecteert een positie met voldoende netwerkdekking en maakt via een mobiele app de configuratie in orde. Op plekken zonder stroom gebruik je een exemplaar met geïntegreerde accu of power over ethernet-ondersteuning.

Sommige bewakingscamera’s zijn onderdeel van een uitgebreider alarmsysteem, waarbij je de woning kunt beveiligen met raam/deur-contacten, bewegingsmelders en een sirene. Dergelijke alarmsystemen bevatten doorgaans een basisstation dat alle bewakingsapparaten met elkaar verbindt. Losse ip-camera’s zijn in allerlei varianten te koop. Populair zijn de zogeheten pan & tilt-modellen, zodat de camera op afstand kan draaien en kantelen. Producten die door middel van een groothoeklens een vaste hoek in beeld brengen zijn uiteraard ook volop beschikbaar.

Verder is de resolutie een belangrijke overweging. Betaalbare camera’s met een full-hd-lens zijn inmiddels zo’n beetje gemeengoed, maar deze apparaten veroorzaken ondanks compressie via de h.264-codec wel een hogere netwerkbelasting. Zeker bij gebruik van meerdere bewakingscamera’s op een 100Mbit-netwerk liggen er in combinatie met overige netwerkactiviteiten capaciteitsproblemen op de loer. Voor de opslag van beelden ligt het gebruik van een nas of pc voor de hand. Lokaal opslaan op een micro-sd-kaart is eventueel een eenvoudig alternatief.

D-Link DCS-8525LH (148,95 euro)

Media has no description

© PXimport

Dankzij rotatiemogelijkheden op een ronde voet hebben pan & tilt-camera’s altijd een groot bereik. Zo kan de DCS-8525LH zowel links als rechts 170 graden draaien, zodat je zo nodig de volledige ruimte in beeld brengt. Voor connectiviteit met het netwerk is er een 802.11n-adapter ingebouwd met uitsluitend ondersteuning voor de 2,4GHz-band. Opvallend genoeg is er ook een bluetooth4.0-ontvanger aanwezig. Voor een bekabelde verbinding bevat het apparaat een 10/100Mbit-ethernetpoort.

Zoals eigenlijk bij alle moderne ip-camera’s het geval is, gebruikt ook dit exemplaar de h.264-codec voor het uitzenden en opslaan van opnamen. Er zijn twee videoprofielen, namelijk 1080p op 30 fps en 720p op 15 fps. Voor het lokaal bewaren van beelden beschikt het apparaatje over een micro-sd-kaartslot, al kun je ook D-Links eigen clouddienst gebruiken. Zonder abonnementskosten heb je met een ‘mydlink Cloud’-account toegang tot video-opnamen van de laatste 24 uur. Dankzij de geïntegreerde microfoon maakt de DCS-8525LH ook geluidsopnames. Daarnaast stuur je audio desgewenst de andere kant op, zodat je via het ingebouwde speakertje bijvoorbeeld aanwijzingen kunt geven.

Rondom de cmos-lens bevinden zich tien infraroodleds, zodat objecten in het donker op een afstand van maximaal vijf meter nog zichtbaar zijn. Na bewegings- of geluidsdetectie stuurt deze ip-camera pushberichten naar een smartphone. Houd er rekening mee dat de kunststof behuizing alleen geschikt is voor binnenshuis.

Netgear Arlo Pro 2 Duo Pack (619 euro)

Media has no description

© PXimport

Wie meerdere bewakingscamera’s nodig heeft, kan het Arlo 2 Pro-starterspakket van Netgear overwegen. De twee bijgesloten camera’s staan draadloos in verbinding met een basisstation, dat via ethernet is aangesloten op een router of switch. Het basisstation zendt hiervoor een 802.11n-netwerk op de 2,4GHz-band uit. Je gebruikt in dit bewakingsnetwerk maximaal vijftien Arlo Pro 2-camera’s. De ip-camera is klein van stuk en weegt slechts 136 gram.

Dankzij de magnetische kogelconstructie is de montage laagdrempelig en haal je het apparaatje zo nodig eenvoudig van de muur. De Arlo Pro 2 heeft niet continu netvoeding nodig, want er is een accu met een capaciteit van 2440 mAh ingebouwd. Zeker wanneer de ip-camera alleen bij bewegingsdetectie opnamen maakt, houdt de batterij het wel een tijdje vol. Optioneel is er ook een compact zonnepaneel verkrijgbaar. Dankzij de weerbestendige behuizing met ip65-certifering houd je dus ook op ‘afgelegen’ plekken een oogje in het zeil, al is het bereik van het basisstation natuurlijk wel beperkt. De cmos-sensor heeft een kijkhoek van 130 graden en is geschikt voor full-hd-beelden. Netgear bewaart zonder abonnementskosten alle opgenomen video’s een week lang in de cloud.

Overigens gaat het uitsluitend om opnamen waarbij de Arlo Pro 2 beweging heeft waargenomen. Helaas heeft de ip-camera geen kaartlezer, dus er is altijd een netwerkverbinding vereist. Je kunt overigens wel twee usb-opslagdragers aan het basisstation koppelen voor het opslaan van beelden. Verder ondersteunt iedere Arlo Pro 2 tweewegaudio en bevat het basisstation een sirene met een geluidsniveau van ruim honderd decibel.

Ezviz C3S (89,99 euro)

Media has no description

© PXimport

Ezviz bewijst met de C3S dat een eenvoudige buitencamera met ip66-certificering (stof- en waterbestendig) niet duur hoeft te zijn. Aansluiten op het stroomnet is niet nodig, want dit model beschikt over een 10/100Mbit-ethernetpoort met ondersteuning voor power over ethernet. Let overigens wel goed op, want verwarrend genoeg is er onder dezelfde productnaam een soortgelijke camera met een 802.11n-adapter (zonder poe) verkrijgbaar.

De cmos-lens neemt beelden op in full hd met een maximale framesnelheid van 30 fps. Voor de compressie van de beelden doet deze ip-camera een beroep op de veelgebruikte h.264-codec. Dankzij ondersteuning voor 120db-wdr (wide dynamic range) corrigeert de lens sterk overlichte en onderbelichte beelden. Met een diagonale kijkhoek van 107,5 graden is de kijkhoek relatief bescheiden, maar gelukkig kun je met de meegeleverde montagekit wel nauwkeurig de richting bepalen. Voor lokale opslag van videobestanden bevat de C3S een micro-sd-kaartslot met een maximale capaciteit van 128 GB.

Het apparaat werkt eventueel ook samen met de optioneel verkrijgbare Ezviz NVR X3-recorder en deur/raam-contacten. Zoals je van een moderne buitencamera mag verwachten, ondersteunt ook dit model bewegingsdetectie. Met behulp van infraroodverlichting neemt de camera in het donker objecten waar tot zo’n dertig meter afstand.

Foscam C1 Lite (54,95 euro)

Media has no description

© PXimport

De C1 Lite is weliswaar al een tijdje op de markt, maar deze binnencamera is vanwege zijn lage aanschafprijs zeer populair onder consumenten. Er zijn om die reden nog voldoende verkooppunten. Als je goed zoekt, vind je dit product ver onder de adviesprijs van ruim vijftig euro. Uiteraard heeft deze lage prijs wel wat consequenties. Zo gaat de resolutie niet verder dan 1280 x 720 pixels en heeft het micro-sd-kaartslot een capaciteit van slechts 32 GB. Daarnaast ontbreekt er nachtzicht, wat de C1 Lite minder geschikt maakt als waakhond.

Vanwege de aanwezigheid van een microfoon en speaker is er wel tweewegaudio mogelijk. Voor communicatie met het netwerk bevat dit apparaatje een 802.11n-adapter die overweg kan met de 2,4GHz-band. Aansluiten via ethernet is niet mogelijk. De diagonale kijkhoek van 115 graden is voldoende om een bescheiden kamer in beeld te brengen. Voor het weergeven en opslaan van video’s gebruikt de C1 Lite de h.264-codec.

Zoals we van Foscam gewend zijn, hoeven gebruikers voor de installatie alleen maar een qr-code met hun smartphone-camera te scannen. Bij bewegingsdetectie waarschuwt de ip-camera zijn gebruikers via pushmeldingen, e-mail en/of ftp. Deze binnencamera is verkrijgbaar in een witte en een zwarte uitvoering.

Alecto DVC-255IP (193,99 euro)

Media has no description

© PXimport

De DVC-255IP van het Nederlandse merk Alecto is op brede schaal verkrijgbaar en dit product is zelfs bij veel bouwmarkten te vinden. Het betreft een beweegbare buitencamera waarop je een zichtbare wifi-antenne kunt bevestigen. Hiermee communiceert het apparaat met draadloze netwerken op de 2,4GHz-band. Wie liever niet afhankelijk is van een storingsgevoelige wifi-verbinding, kan de camera ook met een netwerkkabel op de 10/100Mbit-ethernetpoort aansluiten.

Voor de montage is een positie hoog aan de muur het beste, waarna je via de bedieningsfuncties van een mobiele app de gewenste hoek bepaalt. De lens kan 355 graden horizontaal en 120 graden verticaal bewegen. De vaste horizontale kijkhoek bedraagt negentig graden. Aan de hand van 36 infraroodleds is ‘s nachts filmen geen enkel probleem, waarbij er een afstand geldt van maximaal achttien meter. In tegenstelling tot de meeste ip-camera’s is er geen kaartlezer ingebouwd, maar de DVC-255IP heeft wel intern 8 GB ruimte voor het opslaan van video’s.

Filmen doet dit Alecto-product in een resolutie van 1280 x 960 pixels op een framesnelheid van 30 fps. Wil je opslagruimte besparen, dan kun je eventueel ook een lagere resolutie selecteren. De behuizing van de DVC-255IP is weerbestendig en beschikt over een ip44-certificering.

Honeywell Lyric C2 (149,99 euro)

Media has no description

© PXimport

Nagenoeg alle ip-camera’s hebben bewegingsdetectie aan boord, maar hoe zit het eigenlijk met geluid? De Honeywell Lyric C2 is in dat opzicht een stuk slimmer dan de meeste concurrenten. Zo verstuurt dit model pushnotificaties bij huilende baby’s, rookalarmen en koolmonoxidemelders. Het is wel belangrijk om te weten dat deze ip-camera lang niet op alle melders aanslaat. Op de website staat een lijst met compatibele apparaten. Verder bedraagt de gehoordrempel 20 decibel.

Honeywell heeft een groothoeklens met een kijkhoek van 145 graden ingebouwd. In combinatie met de full-hd-lens en nachtzicht van tien meter voldoet de Lyric C2 prima voor bewakingsdoeleinden in een binnenruimte. De wifi-mogelijkheden zijn goed voor elkaar, want de ingebouwde 802.11n-adapter ondersteunt zowel de 2,4GHz- als de 5GHz-band. Maar helaas is aansluiten via ethernet dan weer niet mogelijk. Naast geluidsdetectie heeft deze ip-camera meer slimme functies in huis. Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde waarschuwingszones instellen, waarbinnen je wilt controleren op bewegingsdetectie.

Daarnaast (de)activeert de ip-camera via de geofencing-functie zichzelf automatisch wanneer je de woning betreedt of juist verlaat. Er is een micro-sd-kaartslot aanwezig met een maximale capaciteit van 64 GB. Opvallend is dat de fabrikant standaard al een geheugenkaart van 8 GB meelevert. Als alternatief kun je de beelden zonder extra kosten voor 24 uur in de cloud opslaan.

Hikvision DS-2CD2785FWD-IZS (549 euro)

Media has no description

© PXimport

Ip-camera’s met 4k-ondersteuning winnen langzaam maar zeker terrein. Met name Hikvision heeft verschillende geschikte modellen in zijn assortiment, waarbij het Chinese merk zich vooral richt op de zakelijke markt. Daar zijn de prijzen dan ook naar, want deze DS-2CD2785FWD-IZS is met zijn 549 euro behoorlijk duur. De behuizing is weer- en vandalismebestendig (certificeringen ip67 en ik10), zodat deze ip-camera zich goed leent voor bewaking van openbare plekken.

Het betreft een zogeheten domecamera die je aan de muur of het plafond kunt ophangen. De camera beweegt 355 horizontaal en 75 graden verticaal, zodat je de hoek naar eigen wens kunt aanpassen. Een wifi-module ontbreekt, dus in dit geval is aansluiten via de 10/100Mbit-ethernetpoort noodzakelijk. Dankzij ondersteuning voor power over ethernet werkt deze ip-camera zonder netvoeding. De cmos-lens ondersteunt verschillende resoluties, met 3840 × 2160 pixels als hoogste waarde. Houd in dat geval wel rekening met een maximale framerate van 20 fps.

Om ‘lichtfouten’ te corrigeren, ondersteunt dit model 120db-wdr. Uiteraard ontbreken functies voor bewegingsdetectie en een nachtmodus niet. Zelfs gezichtsherkenning en diefstaldetectie zijn mogelijk. Als videocodec voor de weergave van beelden kun je kiezen tussen h.264 en h.265. Videobestanden bewaar je rechtstreeks op een micro-sd-kaart van maximaal 128 GB, of breng je ergens in je netwerk onder.

0,0

...