De beste beveiligingscamera's vergeleken

1. Inleiding
  2. Lees verder op de volgende pagina
De (draadloze) netwerkdekking in huizen neemt toe, terwijl talloze elektronicamerken zich mengen in de markt voor betaalbare ip-camera’s. Kortom, een goed moment om huis en haard beter te bewaken. We nemen enkele van de beste beveiligingscamera's onder de loep.

Het toevoegen van een ip-camera aan het netwerk is tegenwoordig een koud kunstje. Je selecteert een positie met voldoende netwerkdekking en maakt via een mobiele app de configuratie in orde. Op plekken zonder stroom gebruik je een exemplaar met geïntegreerde accu of power over ethernet-ondersteuning.

Sommige bewakingscamera’s zijn onderdeel van een uitgebreider alarmsysteem, waarbij je de woning kunt beveiligen met raam/deur-contacten, bewegingsmelders en een sirene. Dergelijke alarmsystemen bevatten doorgaans een basisstation dat alle bewakingsapparaten met elkaar verbindt. Losse ip-camera’s zijn in allerlei varianten te koop. Populair zijn de zogeheten pan & tilt-modellen, zodat de camera op afstand kan draaien en kantelen. Producten die door middel van een groothoeklens een vaste hoek in beeld brengen zijn uiteraard ook volop beschikbaar.

Verder is de resolutie een belangrijke overweging. Betaalbare camera’s met een full-hd-lens zijn inmiddels zo’n beetje gemeengoed, maar deze apparaten veroorzaken ondanks compressie via de h.264-codec wel een hogere netwerkbelasting. Zeker bij gebruik van meerdere bewakingscamera’s op een 100Mbit-netwerk liggen er in combinatie met overige netwerkactiviteiten capaciteitsproblemen op de loer. Voor de opslag van beelden ligt het gebruik van een nas of pc voor de hand. Lokaal opslaan op een micro-sd-kaart is eventueel een eenvoudig alternatief.

D-Link DCS-8525LH (148,95 euro)

Dankzij rotatiemogelijkheden op een ronde voet hebben pan & tilt-camera’s altijd een groot bereik. Zo kan de DCS-8525LH zowel links als rechts 170 graden draaien, zodat je zo nodig de volledige ruimte in beeld brengt. Voor connectiviteit met het netwerk is er een 802.11n-adapter ingebouwd met uitsluitend ondersteuning voor de 2,4GHz-band. Opvallend genoeg is er ook een bluetooth4.0-ontvanger aanwezig. Voor een bekabelde verbinding bevat het apparaat een 10/100Mbit-ethernetpoort.

Zoals eigenlijk bij alle moderne ip-camera’s het geval is, gebruikt ook dit exemplaar de h.264-codec voor het uitzenden en opslaan van opnamen. Er zijn twee videoprofielen, namelijk 1080p op 30 fps en 720p op 15 fps. Voor het lokaal bewaren van beelden beschikt het apparaatje over een micro-sd-kaartslot, al kun je ook D-Links eigen clouddienst gebruiken. Zonder abonnementskosten heb je met een ‘mydlink Cloud’-account toegang tot video-opnamen van de laatste 24 uur. Dankzij de geïntegreerde microfoon maakt de DCS-8525LH ook geluidsopnames. Daarnaast stuur je audio desgewenst de andere kant op, zodat je via het ingebouwde speakertje bijvoorbeeld aanwijzingen kunt geven.

Rondom de cmos-lens bevinden zich tien infraroodleds, zodat objecten in het donker op een afstand van maximaal vijf meter nog zichtbaar zijn. Na bewegings- of geluidsdetectie stuurt deze ip-camera pushberichten naar een smartphone. Houd er rekening mee dat de kunststof behuizing alleen geschikt is voor binnenshuis.

Netgear Arlo Pro 2 Duo Pack (619 euro)

Wie meerdere bewakingscamera’s nodig heeft, kan het Arlo 2 Pro-starterspakket van Netgear overwegen. De twee bijgesloten camera’s staan draadloos in verbinding met een basisstation, dat via ethernet is aangesloten op een router of switch. Het basisstation zendt hiervoor een 802.11n-netwerk op de 2,4GHz-band uit. Je gebruikt in dit bewakingsnetwerk maximaal vijftien Arlo Pro 2-camera’s. De ip-camera is klein van stuk en weegt slechts 136 gram.

Dankzij de magnetische kogelconstructie is de montage laagdrempelig en haal je het apparaatje zo nodig eenvoudig van de muur. De Arlo Pro 2 heeft niet continu netvoeding nodig, want er is een accu met een capaciteit van 2440 mAh ingebouwd. Zeker wanneer de ip-camera alleen bij bewegingsdetectie opnamen maakt, houdt de batterij het wel een tijdje vol. Optioneel is er ook een compact zonnepaneel verkrijgbaar. Dankzij de weerbestendige behuizing met ip65-certifering houd je dus ook op ‘afgelegen’ plekken een oogje in het zeil, al is het bereik van het basisstation natuurlijk wel beperkt. De cmos-sensor heeft een kijkhoek van 130 graden en is geschikt voor full-hd-beelden. Netgear bewaart zonder abonnementskosten alle opgenomen video’s een week lang in de cloud.

Overigens gaat het uitsluitend om opnamen waarbij de Arlo Pro 2 beweging heeft waargenomen. Helaas heeft de ip-camera geen kaartlezer, dus er is altijd een netwerkverbinding vereist. Je kunt overigens wel twee usb-opslagdragers aan het basisstation koppelen voor het opslaan van beelden. Verder ondersteunt iedere Arlo Pro 2 tweewegaudio en bevat het basisstation een sirene met een geluidsniveau van ruim honderd decibel.

Ezviz C3S (89,99 euro)

Ezviz bewijst met de C3S dat een eenvoudige buitencamera met ip66-certificering (stof- en waterbestendig) niet duur hoeft te zijn. Aansluiten op het stroomnet is niet nodig, want dit model beschikt over een 10/100Mbit-ethernetpoort met ondersteuning voor power over ethernet. Let overigens wel goed op, want verwarrend genoeg is er onder dezelfde productnaam een soortgelijke camera met een 802.11n-adapter (zonder poe) verkrijgbaar.

De cmos-lens neemt beelden op in full hd met een maximale framesnelheid van 30 fps. Voor de compressie van de beelden doet deze ip-camera een beroep op de veelgebruikte h.264-codec. Dankzij ondersteuning voor 120db-wdr (wide dynamic range) corrigeert de lens sterk overlichte en onderbelichte beelden. Met een diagonale kijkhoek van 107,5 graden is de kijkhoek relatief bescheiden, maar gelukkig kun je met de meegeleverde montagekit wel nauwkeurig de richting bepalen. Voor lokale opslag van videobestanden bevat de C3S een micro-sd-kaartslot met een maximale capaciteit van 128 GB.

Het apparaat werkt eventueel ook samen met de optioneel verkrijgbare Ezviz NVR X3-recorder en deur/raam-contacten. Zoals je van een moderne buitencamera mag verwachten, ondersteunt ook dit model bewegingsdetectie. Met behulp van infraroodverlichting neemt de camera in het donker objecten waar tot zo’n dertig meter afstand.

Geschreven door: MaikelDijkhuizen op

Category: Review, Security

Tags: camera, Security, Dlink, Netgear, foscam