• smartphone/tablet als afstandsbediening
  • langzame starter
  • dlna werkt niet voor netwerkbronnen
  • PowerDVD Mobile voelt onaf aan

None

PowerDVD blijft een prima programma, maar de Mobile-app voelt wel erg onaf aan.

Van huis uit is PowerDVD een commerciële speler voor dvd en Blu-ray, maar Cyberlink geeft de software heel wat extra mogelijkheden. Zo is deze twaalfde versie meer een mediabibliotheek dan speler. De getabde menu’s zijn ingeruild voor een overzichtelijke zijbalk met daarop je media en je externe schijven. Muziekliefhebbers krijgen daarnaast een muziekspeler en flac- en ogg-ondersteuning. Nuttig is de synchronisatie over usb voor Android-toestellen. De Pro- en Ultra-versies ondersteunen ook dts-hd 7.1-geluid. Dat alles komt bovenop de aanwezige ondersteuning voor Facebook, YouTube en Flickr.

PowerDVD Mobile

Cyberlink biedt sinds versie 11 een mobiele app waarmee je je iOS- of Android-toestel in een afstandsbediening verandert. Daar komen nu dlna-ondersteuning en de PowerDVD Mobile-app bij, waarmee je je mediaverzameling naar een tablet of smartphone kunt streamen of via wifi kunt transcoderen en opslaan voor onderweg. Op een eerste generatie iPad waren de resultaten echter niet onverdeeld positief. De app doet onaf aan: instellingen zijn vrijwel afwezig en niet al onze media worden gevonden.

Trage starter

Als videospeler is PowerDVD 12 tot veel in staat, met ondersteuning voor de meest exotische formaten en conversie naar 3D-beeld. Dit laatste werkt verrassend goed, al zien we het onszelf niet veel gebruiken. Wel is Cyberlinks speler langzaam: het duurde dubbel zo lang een video te starten als bij VLC Media Player 2.0. Wie geïnteresseerd is in de samenwerking met tablets, doet er goed aan de Ultra-versie aan te schaffen, die zowel de Remote als de Mobile-app meelevert. Ook de goedkopere Pro-versie speelt blurays af, maar dan betaal je extra voor de apps.

Tags: Cyberlink, dvd