Collectorz Book/Movie/Music Collector

Met Collectorz.com hebt u vanaf nu overzicht over uw boekenkast en film- en muziekcollectie.

Er zijn drie verzamelingen in huis die dreigen uit te groeien tot een onbeheersbare en onoverzichtelijke chaos: muziek, films en boeken. Voor alle drie biedt Osirius nu een Nederlandstalige oplossing, gebaseerd op de bekende software van Collectorz.com.

Met Music Collector, Movie Collector en Book Collector voert u snel de gegevens in, waarna u die op verschillende manieren kunt filteren en sorteren. U houdt bovendien zicht op de cd’s, dvd’s en boeken die u hebt uitgeleend.

Simpele database

De software is in feite een simpele databasetoepassing met een koppeling naar online muziek-, film- en boekdatabases. Er zijn meer programma’s die hetzelfde bieden, maar Collectorz.com heeft een aantal slimmigheden toegepast om te zorgen dat u zo weinig mogelijk handmatig hoeft te doen. In de eerste plaats bent u niet gebonden aan één informatiebron: u zit bij films niet vast aan IMDb, maar kunt ook DVD Empire en talloze andere bronnen kiezen. Hetzelfde geldt voor Book Collector: als Amazon uw boek niet in de catalogus heeft, kunt u ook de Koninklijke Bibliotheek kiezen ­ wel zo handig als u veel Nederlandstalige boeken in de kast hebt staan. Het invoeren van de boeken doet u aan de hand van de 10- of 13-cijferige isbn-code. Bij muziek en films voert u de streepjescode in (ook 13-cijferig). Hebt u de muziek en films alleen in digitaal formaat, dan kunt u uiteraard ook op titel of naam van artiest zoeken. De software haalt vervolgens alle relevante informatie op, zoals auteur, artiest, waardering, samenvatting, hoesje of boekomslag, afhankelijk van het ingevoerde product. Het invoeren kost zo’n dertig seconden per stuk, waarbij de verbinding met de externe database nog de meeste tijd kost. Handig is dat u ook de locatie van uw boek, muziek-cd of film kunt aangeven: kast 3 plank B of een zelfbedachte code, net wat u wilt. De database kan ook items bevatten die op uw verlanglijstje staan of die u wilt verkopen. Alle lijsten kunt u exporteren naar html-, xml- of txt-formaat, maar u kunt ze ook opslaan op een iPod, zodat u in de winkel precies weet wat u thuis hebt.

Meer dan compleet

Over de Collector-software is goed nagedacht: elke functie die u zou willen hebben zit erin. U kunt verschillende lijsten maken, in alfabetische volgorde op titel, op locatie of andere criteria. U kunt de database importeren en exporteren, zodat u gegevens die u op zolder invoert ook op de pc in de huiskamer kunt raadplegen. En over de zolder gesproken: als u door uw (boeken)collectie wilt bladeren, hoeft u niet meer naar zolder of de studeerkamer te gaan, want u hoeft niet een saaie lijst door te bladeren, maar kunt in de afbeeldingengalerij door de covers of hoesjes bladeren. En wie het echt professioneel wil aanpakken, kan voor € 129 de streepjescodescanner van de Collectorz.com-website aanschaffen.
Eén bezwaar is er wel: de database van de Koninklijke Bibliotheek bevat niet alle computerboeken en de database kent slechts vier Vista-boeken, terwijl Bol.com er vijfentwintig in het assortiment heeft.

• + diverse exporteermogelijkheden (waaronder naar iPod)

• + invoer met streepjescodescanner mogelijk

• - niet alle Nederlandse boeken aanwezig