De Nokia C3 is een budgetsmartphone die kan synchroniseren met Facebook en Twitter.

De Nokia C3 is een degelijke smartphone met een glimmende afwerking. Door zijn afmetingen en qwerty-toetsenbord heeft hij wat weg van een BlackBerry, maar wie het toestel aanzet ziet meteen de verschillen. Het homescreen is drukbezet, met de mogelijkheid om Twitter- en Facebook-updates te ontvangen, favoriete contactpersonen te benaderen, muziek, camera, internet en verbindingsmogelijkheden.

Het 2,4-inch qvga-scherm is verrassend goed, zeker gezien de beperkte resolutie van 320 x 240 pixels. Naast de standaard functietoetsen zijn er op de C3 twee snelkoppelingstoetsen aanwezig. Eéntje is standaard gekoppeld aan Nokia's Communities-applicatie. Beide toetsen zijn naar eigen inzicht in te stellen.

Helaas gebruikt Nokia op de C3 nog steeds het Series 40 Symbian besturingssysteem. Dit mag dan wel het meestgebruikte besturingssysteem ter wereld zijn, wij omschrijven het liever als vergane glorie. Het drie koloms homescreen ziet er fris uit, maar zorgt wel voor een overdaad aan informatie. Het qwerty-toetsenbord is lastig te gebruiken, omdat de toetsen te smal zijn en te dicht op elkaar zitten. We tikken te vaak een verkeerde letter aan.

Internet laat een gemengd gevoel achter. De Opera-browser kan snel feeds benaderen, de Ovi Store inladen en nieuws weergeven, maar de snelheid en navigatie van volledige websites op de C3 stelt teleur. Websites moeten in kleine brokjes bekeken worden, wat vermoeiend werkt. Dat de C3 geen 3G ondersteunt maakt het niet beter. Sterker nog, voor een smartphone moet Twitter- en Facebook-synchronisatie is het ontbreken van 3G ronduit vreemd.

De Nokia C3 weet de meeste e-mailaccounts te benaderen, waaronder Yahoo Mail, Gmail, Windows Live Mail en andere pop/imap-diensten. Ook kunnen we snel een Ovi Mail-account instellen op het toestel. Het bekijken van videoclips raden we niet aan; via gprs is de laadtijd onacceptabel lang en de geluidskwaliteit is teleurstellend. Ook de camera mag met recht verouderd genoemd worden. De 2-megapixel sensor legt verwassen kleuren en bij het inzoomen blijken foto's een pixelbende.

Nokia stelt 55 MB van het interne geheugen beschikbaar. Dat is niet veel, maar gelukkig vinden we een 2GB-kaartje in de doos. Vreemd genoeg worden kaartjes groter dan 8 GB niet ondersteund. De accuduur is prima, bij normaal gebruik halen we 72 uur op één lading. Nokia zelf houdt het bij een spraakduur van 7 uur en 800 uur standby.

Het is netjes van Nokia dat ze voor zo weinig geld een smartphone in de markt zetten, maar de C3 is alleen aan te raden voor fans van Series 40. Voor weinig meer hebt u een fatsoenlijke Android 2.1-smartphone in handen. Beoordelen we de C3 op zijn merites als messaging device, dan voldoet het toestel.

• goede accuduur

• solide bouw

• geen 3G

• priegelige interface

• weinig intern geheugen

De Nokia C3 is geen slechte smartphone, maar weet niet uit de grijze massa te springen. Het gebrek aan 3G-ondersteuning is vervelend en de interface is aan een opfrisbeurt toe. We weten dat Nokia beter kan en kijken daarom uit naar de Nokia N8.BesturingssysteemSymbian/S60Schermgrootte (inch)2.4Schermresolutie320 x 240Intern geheugen (MB)55Uitbreidbaar geheugenmicroSDHC
Netwerken (GSM)quadbandNetwerken (draadloos)802.11 b/g
Bluetooth 2.1+EDR
GPRS
Camera-resolutie (megapixel)2Videoconferencingcamera (megapixel)0Aanraakgevoelig schermneeQwerty-toetsenbordjaGPS-receiverneeBatterijduur spraak (uren)7Batterijduur standby (dagen)33Afmetingen116 x 58 x 14 mmGewicht (grammen)114

6,0

...